Det går att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel. Men det kräver att politikerna tar fram både moroten och piskan. Det framgår av en ny rapport som presenterades på ett seminarium i Almedalen på tisdagseftermiddagen. Bakom rapporten står Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.
I kollektivtrafikbranschen finns det en bred enighet om att man vill fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel från 18 procent år 2006 till 36 procent år 2030, räknat som andel av det motoriserade resandet. Även riksdagen trafikutskott har ställt sig bakom målet.
– Branschen ligger bra till på vägen mot målet men kostnaderna har ökat kraftigt. En stor ökning av trafiken har varit avgörande. Det gäller särskilt utbyggnaden av den regionala tågtrafiken där antalet körda tågkilometer har ökat med 60 procent och utbudet av sittplatser med 29 procent.
– Men enbart under åren 2008 – 2014 har kostnaderna för kollektivtrafiken ökat med 30 procent, konstaterade Karin Brundell-Freij från konsultföretaget WSP, på seminariet.
Hon är en av författarna till rapporten och menade att det egentligen finns tre vägar att öka kollektivtrafikens marknadsandel.
– Man kan göra det lättare att nyttja kollektivtrafiken, svårare för biltrafiken eller en kombination av dessa åtgärder. Alla tre vägarna leder till en fördubbling av kollektivtrafikens marknadsandel, slog hon fast.
Rent samhällsekonomiskt skulle enligt rapporten den mest effektiva vägen vara med en satsning på en kombination av kollektivtrafikfrämjande och privatbilshämmande åtgärder. Det skulle påverka de transportpolitiska målen positivt, liksom målet om ett fossilfritt transportsystem och arbetsmarknadsregionernas utveckling.
– Nu är det upp till bevis för regering och riksdag, säger Peter Haglund, SKL (Sveriges Kommuner och Landsting), ordförande för Partnersamverkan.
– De senaste årens mycket positiva ökning av kollektivtrafikens marknadsandel är ett resultat av kollektivtrafikbranschens aktiva arbete för ökat kollektivtrafikresande, minskade klimatutsläpp och vidgade arbetsmarknadsregioner. För att denna utveckling ska fortsätta måste staten bidra till att stärka kollektivtrafikens förutsättningar.
Lämna ett svar