Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Framtidens stadsbuss à la Mercedes-Benz

Framtidsbussen så som Merc edes-Benz och Daimler Buses ser den. Bussen är baserad på stadsbussen Citro men har fått en ny design och inredning. Och en helt ny, avancerad teknik. Bild: Daimler Buses.

Framtidsbussen så som Mercedes-Benz och Daimler Buses ser den. Bussen är baserad på stadsbussen Citaro men har fått en ny design och inredning. Och en helt ny, avancerad teknik. Bild: Daimler Buses.

Daimler Buses presenterade på måndagen sin framtidsbuss,  en buss som företaget själv anser är en milstolpe på väg mot en autonom, självkörande, stadsbuss. Föraren är dock inte bortrationaliserad, i alla fall inte ännu. CityPilot kallar Daimler teknologin i bussen som kommer att premiärvisas på IAA-mässan i Hannover i slutet av september.

Vid pressvisningen i Amsterdam på måndagen kördes bussen på en BRT-linje, 20 kilometer utan att föraren mbehövde styra, accelerera eller bromsa bussen. Allt gick automatiskt. Men under överskådlig tid kommer föraren att finnas bakom ratten som övervakare. Föraren kan också när som helst blixtsnabbt ta kontrollen över bussen.

Minskad bränsleförbrukning, ökad trafiksäkerhet, bättre komfort för förare och passagerare samt mindre slitage på drivlinan, tillhör de fördelar som Daimler lyfter fram när det gäller den nya bussen.

Under tisdagen kommer bussmagasinet.se med ett fylligt reportage från premiären i Amsterdam dit Daimler hade bjudit in fackmedia från hela världen. Från Sverige var endast bussmagasinet.se på plats.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)