”Att arbeta med trafiksäkerhet är att bidra till en bättre värld”, sa infrastrukturminister Anna Johansson(S) när hon på tisdagen öppningstalade på Tylösandsseminariet, Sveriges största konferens om trafiksäkerhet i vägtrafiken. Årets rubrik är ”Nollvisionen – världens grej”.
1,2 miljoner människor mister årligen livet i olika trafikolyckor världen över. Idag är många länder intresserade av Sveriges arbete med nollvisionen, och WHO har anammat vår svenska modell.
Men nollvisionen behöver enligt Anna Johansson en omstart – därför får nu Trafikverket ansvar för att samordna det nationella trafiksäkerhetsarbetet. Nollvisionsarbetet behöver också omformas med hänsyn till de senaste årens tekniska utveckling med förarstöd, digital övervakning, uppkoppling osv. Att vi får en alltmer åldrande befolkning är en annan parameter att förhålla sig till sa ministern.
– Alltfler utländska tunga fordon på våra vägar är också en faktor som påverkar det svenska trafiksäkerhetsarbetet. Här handlar det om att oavsett varifrån fordonet kommer behöver vi säkerställa att svenska lagar och regler följs, sa Anna Johansson.
Anna Grönlund, Branschchef och vice VD på Sveriges Bussföretag frågade ministern hur hon såg på det faktum att lagstiftningen och tillsynen för kör- och vilotider ibland krockar med ett fokus på trafiksäkerhet. Förare som stressas av minutpassning eller som släpper av barn och ungdomar på mindre lämpliga platser för att en bökig trafiksituation kan göra det tidsödande att köra omvägar är exempel.
Anna Johansson hänvisade till Transportstyrelsens pågående utredningsuppdrag om yrkestrafikens villkor, bland annat för kör- och vilotider, men betonade att ambitionen var att finna en lösning som fungerar.
Lämna ett svar