Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rena Las Vegasäktenskapet i expressbussbranschen

Separation. Efter två månaders samarbete mellan megabus.com och FlixBus står det klart att de båda europeiska expressbussjättarna går skilda vägar. Foto: Ulo Maasing.

Separation. Efter två månaders samarbete mellan megabus.com och FlixBus står det klart att de båda europeiska expressbussjättarna går skilda vägar. Foto: Ulo Maasing.

Det tog bara två månader innan äktenskapet mellan två tungviktare i expressbussbranschen sprack. I slutet av juni blev det klart att den tyskägda expressbussjätten FlixBus skulle ta över brittiska megabus.com´s verksamhet på kontinenten. Megabus ägs av den brittiska transportgiganten Stagecoach. I slutet av förra veckan sa FlixBus upp samarbetet mellan de båda företagen, uppger den franska nyhetsbyrån AFP.

Tanken med samarbetet var att megabus.com skulle köra som underleverantör till FlixBus på kontinenten där man har etablerat en rad nya linjer under de senaste åren. FlixBus skulle ta över linjerna, liksom den trafik megabus.com körde över engelska kanalen, däremot inte megabus´ omfattande trafik i Storbritannien, USA och Kanada.

Men två månader in på samarbetetsavtalet har det spruckit mellan FlixBus och Megabus.com.  I fredags tog det slut och megabus.com sa upp avtalet. Tidigare i år hoppade Bergkvarabuss´ av sitt omfattande samarbete med FlixBus.

Uppsägningen bekräftas för AFP av Pierre Gourdai, chef för FlixBus i Frankrike som förklarade att man i sitt arbete med att optimera trafiken på de aktuella linjerna har valt att prioritera franska bussoperatörer som redan kör åt FlixBus.

Uppsägningen har omedelbart lett till spekulationer om ett samarbete mellan megabus.com och franska expressbussföretag som Isilines eller Ouibus är på gång. Båda dessa företag konkurrerar i Frankrike med FlixBus.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)