Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kinesisk expansion på brittisk bussmarknad

Partnerskapet mellan brittiska ADL och kinesiska BYD har tagit hem sin första stadsbussorder i Storbritannien utanför London. Bild: BYD.

Partnerskapet mellan brittiska ADL och kinesiska BYD har tagit hem sin första stadsbussorder i Storbritannien utanför London. Bild: BYD.

Den brittiska busstillverkaren ADL (Alexander Dennis) har i partnerskap med kinesiska BYD fått sin första brittiska order utanför London. Det är Arriva som har beställt tolv fullstora batteribussar som ska gå i trafik på ringlinjerna 26 och 27 i centrala Liverpool.

Bussarna, BYD ADL Enviro200 EV med 38 sittplatser, ska levereras i mitten av nästa år. Laddning sker i depå nattetid med åtta laddstationer som levereras av BYD. En laddning ska räcka för hela trafikdagen. Varje buss kommer att köra 240 till cirka 300 kilometer om dagen.

– För oss är den här ordern att betydande genombrott, kommenterar ADL:s brittiske försäljningschef Arthur Whiteside.

– Ordern öppnar dörrarna till en rad städer runt om i landet som vill uppgradera sin busspark till helt elektriska, emissionsfria bussar.

Tidigare har BYD/ADL sålt 51 enplans batteribussar till Go-Ahead i London som ett inslag i Londons planer att inom några år endast ha helt elektriska enplansbussar i trafik i de centrala delarna av den brittiska huvudstaden.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)