Sedan en tid pågår en diskussion i Skåne om vilka drivmedel som ska användas i kollektivtrafiken. Men de som upphandlar trafik bör ställa krav på vad som kommer ut ur avgasröret på bussarna, inte vad man häller i tanken, skriver Sveriges Bussföretags branschchef och vice vd Anna Grönlund i en debattartikel i onsdagens Skånska Dagbladet.
– Från Sveriges Bussföretag vill vi uppmana upphandlande myndigheter att följa den samlade, nationella kollektivtrafikbranschens rekommendationer för miljökrav och fordonskrav. Då kan de företag som kör trafik välja den teknik som passar bäst och ger mest kollektivtrafik för pengarna, skriver Anna Grönlund.
Hon menar att det borde vara självklart för upphandlare av kollektivtrafik att sträva efter en så effektiv och klimatsmart kollektivtrafik som möjligt.
– I stället för att tala om vad som ska hällas i tanken ska upphandlande myndigheter ställa krav på vad som kommer ut ur avgasröret, skriver hon och pekar på att teknikutvecklingen i branschen går snabbt. I branschens gemensamma miljöprogram pekas energieffektivitet och minskade koldioxidutsläpp ut som vägen framåt. I ett globalt perspektiv ser vi att utvecklingen kring eldrift och biodiesel, det vill säga diesel som produceras av till exempel slaktavfall men kan driva vanliga dieselbussar, är på stark frammarsch, skriver Anna Grönlund.
Hon pekar också på att det är ett slöseri med resurser, både ekonomiska och hållbarhetsmässiga, att skrota fullt fungerande bussar i förtid.
– När ett avtal med ett trafikföretag löper ut, vill de kanske sälja de bussar man använt under avtalstiden. Då är det viktigt att bussen och dess drivmedel fungerar på en andrahandsmarknad.
Lämna ett svar