
Nettbuss Travel och Siljan Buss har klassats som superföretag av Veckans Affärer. Foto: Ulo Maasing.
Nettbuss Travel AB, där Nettbuss´ varumärken Bus4You och Nettbuss Express ingår, har nu klassats som superföretag. Det är Veckans Affärer och analysföretaget Bisnode som varje år utser Sveriges superföretag. Förutom Nettbuss Travel finns även Siljan Buss med på listan.
I snitt är det bara någon tiondels promille av de svenska företagen som lever upp till kraven. I år var det totalt 580 företag som placerade sig på listan.
För att bli rankat som superföretag krävs att bolaget fyra år i rad klarar högt ställda krav på tillväxt, lönsamhet och avkastning på kapital.
– De senaste sex åren vi haft persontransportbranschens nöjdaste kunder enligt mätningar gjorda av Svenskt Kvalitetsindex. Att vi blir utsedda till ett av Sveriges Superföretag är ytterligare ett bevis på att nöjda gäster är nyckeln till vår framgång, vilket ger både tillväxt och lönsamhet, säger Robert Nyberg, vd för Nettbuss Travel.
Under de 10 senaste åren så har branschen brottats med en sjunkande prisnivå med, ca tre procent i snitt per år.
Här är siffrorna för de, enligt Veckans affärer och Bisnode, två superföretagen i bussbranschen:
Siljan Buss
Omsättning 177 milj kr
Omsättningstillväxt 54.0%
Vinstmarginal 4.7%
Avkastning på eget kapital 64.8%
Nettbuss Travel
Omsättning 176 milj kr
Omsättningstillväxt 19.7%
Vinstmarginal 9.1%
Avkastning på eget kapital 60.0%
Nöjda kunder?
Förseningar, uteblivna avgångar, utebliven information till resenärerna om ändringar, ersättningar som är skrattretande…
Jag förstår inte hur några kunder som rest mer än 5 gånger med företaget kan vara nöjda när så många avgångar drabbas av problem.
Stefan