Flygbussarna kommer i november att lansera ett nytt affärsområde som bygger på anropsstyrd trafik. Konceptet bygger på ny, digital teknik som gör att kunden reser från dörr till dörr, mellan flygplatsen och sin egen adress.
Kunden bokar och betalar resan via en särskild app.
Flygbussarna har under den senaste tiden rekryterat förare till den nya verksamheten, men så sent som i fredags hade man inte bemannat samtliga tjänster.
Flygbussarna ägs av Transdev, som under namnet Siuper Shuttle kör liknande trafik i USA, ett koncept som tidigare testats även i Stockholm. Då skedde dock bokningen på ”gammalt” sätt, inte via en app.
Ett annat försök att .köra flygbusstrafik från Bromma till olika delar av norra Storstockholm har också tidigare gjorts.
I mars 2012 startade Björks Buss två linjer under namnet City Shuttle sedan den då nya kollektivtrafiklagen öppnade för kommersiell trafik på ett helt annat sätt än tidigare.
Trafiken, som till skillnad från Flygbussarnas nya koncept, var linjebuden. Den ena linjen trafikerade sträckan Bromma flygplats – Kista med hållplatser vid Kistamässan, Isafjordsgatan vid KTH och Kista Science Tower (Hanstavägen). Den andra linjen trafikerade Frösundavik i Solna med ändhållplats vid Gustav III:s Boulevard/Frögatan varifrån linjen gick till Bromma flygplats med hållplatser vid bland annat Råsundavägen, Solna station, Svetsarvägen och Sundbybergs station.
På grund av svagt resande las de båda linjerna ner efter en kort tid.
Bussmagasinet återkommer med mer information under måndagen.
Lämna ett svar