Scania har ökat sin marknadsandel när det gäller bussar i Europa till 7,6 procent, jämfört med 6,9 procent 2015. Det framgår av Scanias delårsrapport för årets första nio månader som presenterades på fredagsmorgonen. Där konstaterar företaget också att efterfrågan på bussar är hög i Europa, Latinamerika och Asien.
Enligt rapporten steg orderingången för bussar under perioden markant jämfört med i fjol. Siffror i parentes här nedan avser motsvarande period år 2015.
Scanias orderingång för bussar ökade totalt sett med 31 procent till 6 349 (4 837) enheter under första nio månaderna 2016 jämfört med motsvarande period år 2015.
I Europa steg orderingången med 35 procent till 388 (288) enheter för tredje kvartalet, främst beroende på den svenska marknaden. Jämfört med tredje kvartalet 2015 ökade orderingången med 20 procent i Latinamerika till 354(294) enheter, främst beroende på en ökad efterfrågan i Chile och Peru.
I Asien steg orderingången till 590 (267) bussar jämfört med tredje kvartalet 2015. Ökningen förklaras främst av marknaden i Iran. Orderingången i Afrika och Oceanien minskade med 18 procent till 204 (250) bussar. I Eurasien minskade orderingången till 18 (26) bussar.
Scanias leveranser av bussar uppgick till 2 336 (1 624) enheter under det tredje kvartalet. I Europa ökade leveranserna med 12 procent till 509 (453) enheter i jämförelse med tredje kvartalet 2015. I Latinamerika steg leveranserna med 45 procent till 739 (510) bussar.
I Asien steg leveranserna markant till 752 (443) enheter och leveranserna av bussar i Afrika och Oceanien steg under tredje kvartalet till 330 (197) enheter. Leveranserna till Eurasien minskade till 6 (21) enheter.
Nettoomsättningen för bussar steg med 16 procent under de första nio månaderna 2016 till 7 532 miljoner kronor(6 470). Under tredje kvartalet ökade omsättningen med 46 procent till 3 107 (2 126) miljoner kronor.
Scania redovisar traditionellt inte lönsamheten i bussverksamheten.
Lämna ett svar