I årets branschdebatt med företrädare för de olika trafikslagen rådde enighet om att samverkan är lösningen på hur man får bättre kollektivtrafik för pengarna. Debatten ägde rum under onsdagen på Persontrafik i Göteborg och handlade inte som tidigare diskussioner om hur vi kan få mer kollektivtrafik för pengarna utan hur kollektivtrafiken kan bli bättre. Det som dominerade debatten var vikten av samverkan.
Av Paula Isaksson
– En av de viktigaste delarna som vi har jobbat med är att det finns incitament och drivkrafter i att förbättra produkten ut mot kund och då måste man hitta rätt spelare och partners som man ska jobba med under åtta till tio år. Det handlar om att tillsammans utveckla en gemensam affär som har både ett kundperspektiv och ekonomiskt perspektiv, konstaterade Lars Backström, vd Västtrafik.
Enligt Crister Fritzon, vd SJ, måste man se trafiksystemet som en helhet och inte som separata transportslag.
– Vi måste jobba mer över gränserna buss, spårvagn, lokaltåg, regionaltåg och så vidare för att försöka optimera våra resurser. Om vi har ett tåg med få resenärer är det kanske bättre att köra buss på sträckan, och tvärtom. Vi måste få kontroll på de investeringar som vi gör, idag spiller vi väldigt mycket vid sidan av så att de resurser vi sätter in inte ger full effekt. Därför tror jag att vi måste samarbeta mycket mer än vad vi gör idag, sa han och fick medhåll av Jan Boseaus, vd Nobina:
– Om jag skulle jag önska något för framtiden så är det samarbeten som leder framåt. Men jag tycker inte att någon i Sverige tar det här med samarbete på allvar. Vi har den starkaste urbaniseringen i Europa, det händer så mycket, men våra förvaltningar och institutioner sitter fast där de sitter.
Debatten kretsade också kring olika upphandlingsformer. Maria Höglander, Norrtåg, förespråkade koncessionsupphandlingar och menade att man måste fokusera på att hitta innovativa upphandlingsformer.
Enligt Gunnar Schön, Transdev, och Claudia Skubla, Svenska Taxiförbundet, behöver upphandlingarna vara mer funktionsinriktade än vad de är idag.
– Man måste minska detaljstyrningen i upphandlingarna och dessutom behöver man sätta igång att utnyttja den nya kollektivtrafiklagen som infördes 2012. Än så länge har vi inte sett tillstymmelse till de möjligheter som lagen öppnar för, uttryckte Gunnar Schön.
Lämna ett svar