
Handelsbussen i Borlänge trafikeras med en hybridbuss från Optare. Busslinjen erbjuder fria resor och har varit en av de första i Sverige som trafikeras med hybridbuss.
Den sista november läggs Handelsbussen i Borlänge ner – och därmed försvinner en av de första busslinjerna i Sverige som trafikerats med hybridbussar. Linjen startade i slutet av november 2013, först som ett prov på sex månader. Syftet med linjen som erbjöd fria resor var att stärka områdena runt Kupolen, IKEA, Norra Backa handelsplats och centrum genom att kunderna kan åka gratis buss mellan de olika handelsplatserna. Men nu är det alltså snart slut.
Det är Borlänge kommun, Centrumföreningen, Ikea, Norra Backa handelsplats och Kupolen som stått bakom Handelsbussen. Kostnaderna för trafiken har varit cirka 450 000 kronor i halvåret. Det senaste halvåret sköt kommunen till 100 000 kronor.
För Dala-Demokraten uppger Angelica Ekholm, näringslivschef i Borlänge kommun, att beslutet att lägga ner trafiken har fattats gemensamt av aktörerna.
– Allt eftersom omvärlden förändras måste vi också omvärdera beslut. Nu finns det annat som vi kan göra gemensamt som v i vill satsa på, säger hon till tidningen.
Vad det kan bli har man dock ännui inte klart för sig.
Omkring 700 personer har rest varje vecka med handelsbussen.
I ett pressmeddelande skriver Borlänge kommun att ett alternativ är att satsa på anropsstyrd flextrafik som kompletterar den ordinarie linjetrafiken med Dalatrafiks bussar för att ta sig till handelsområdena.
Lämna ett svar