Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Västtrafik snabbar upp digitalisering

vasttrafiktogoVästtrafik slopar en del av det pågående arbetet med att förenkla sitt gamla betalsystem för att istället snabba upp utvecklingen av sina digitala tjänster. Arbetet med att förändra kortläsarna och att ta bort det av många illa omtyckta check-outsystemet avbryts. Nu ska man satsa mer på appen Västtrafik To Go.

– Framtidens biljettsystem är digitalt och vi vet att det finns en stor efterfrågan på digitala tjänster bland våra kunder. Genom att accelerera utvecklingen av appen Västtrafik To Go kan vi erbjuda både bättre service och enklare sätt att betala för fler kunder, säger Lars Holmin, styrelseordförande för Västtrafik.

Västtrafik To Go har på kort tid blivit en stor framgång. Appen har laddats ner 600 000 gånger och står redan för cirka tio procent av Västtrafiks totala biljettförsäljning. Utvecklingen förväntas fortsätta och inom fem år beräknas cirka 90 procent av kunderna köpa sin biljett digitalt.

– Vi vill fortsätta att utveckla Västtrafik To Go tillsammans med våra kunder. Vi arbetar just nu med att göra fler biljetter tillgängliga i mobilen. På sikt kommer också nya betallösningar och möjligheten att få förseningsersättning direkt i appen att införas, säger Västtrafiks vd Lars Backström.

Vid sidan av utvecklingen av Västtrafik To Go arbetar man på Västtrafik med att upphandla en tjänst för kombinerad mobilitet. syftet är att erbjuda attraktiva resor från dörr till dörr där kollektivtrafiken kan kompletteras med till exempel hyrbil eller lånecykel.

Västtrafikkortet och kortläsarna ska finnas kvar och man kommer att kunna resa med kontoladdning precis som vanligt. Den som vill slippa checka ut kan göra det med Västtrafik To Go, där en lösning för nuvarande kontoladdningskunder kommer att införas.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)