Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo Bussar bromsade in

Volvo Bussar minskade sin omsättning under det tredje kvartalet. Foto: Volvo.

Volvo Bussar minskade sin omsättning under det tredje kvartalet. Foto: Volvo.

Orderingången för Volvo Bussar minskade med sju procent under det tredje kvartalet i år, jämfört med motsvarande period i fjol. Även lönsamheten försvagades något, delvis på grund av ändrade valutakurser. Det framgår av Volvokoncernens delårsrapport som presenterades på fredagsmorgonen.

Enligt rapporten har bussmarknaden i Europa fortsatt att förbättras och den steg med 10% under de första åtta månaderna 2016, i huvudsak på grund av stora upphandlingsvolymer i Norge och en hög efterfrågan i Storbritannien och Sydeuropa.

Den nordamerikanska marknaden är stabil på en god nivå tack vare tillväxt i ekonomin och statligt stöd till pendel- och långfärdsbussegmentet. I Brasilien fortsätter efterfrågan att vara mycket låg på grund av den svaga utvecklingen i ekonomin. Flera asiatiska marknader påverkas av minskad export till Kina och en inbromsning i den inhemska ekonomin.

Volvo Bussars leveranser under det tredje kvartalet uppgick till 1 931 bussar, vilket kan jämföras med 2 080 enheter under det tredje kvartalet 2015.

Orderingången uppgick till 1.987 bussar jämfört med 2.147 enheter under det tredje kvartalet 2015.

Volvo förklarar de lägre leveransnivåerna och den minskade orderingången med den negativa marknadsutvecklingen i Asien och Sydamerika.

Nettoomsättningen för Volvo Bussar minskade med 2 procent till 5 371 miljoner kronor, men ungrefär hälften av minskningen berodde på ändrade valutakurser.

Rörelseresultatet blev 232 miljoner kronor, jämfört med 328 miljoner under fjolårets tredje kvartal.

För årets nio första månader uppgår orderingången till 6 375 bussar, jämfört med 5 763 förra året. Leveranserna var 6 766 mot 5 855 bussar. Omsättningen i år blev 17 363 miljoner kronor mot 16 291 miljoner och rörelseresultatet 604 miljoner i år mot 537 miljoner förra året.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)