Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mångmiljonvite för taxibolag med kvalitetsbrister

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M): Taxibranschen måste sluta köra lekstuga. Foto: Ulo Maasing.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M): Taxibranschen måste sluta köra lekstuga. Foto: Ulo Maasing.

Taxijätten Cabonline Group, där Sverigetaxi och Taxi Kurir ingår, krävs av Stockholms läns landsting på om kring tio miljoner kronor i vite. Anledningen är att landstinget inte anser att taxibolagen har levt upp till de krav som ställs i avtalen mellan dem och landstinget. Bolagen i Cabonline Group har tidigare vunnit landstingets upphandling av färdtjänstuppdrag i Stockholms län.

Upphandlingen har fått mycket kritik och blivit en politisk stridsfråga. Nu har SL/Trafikförvaltningen fått nog av bristerna i verksamheten. Dessa har resulterat i månader av protester, häftig kritik och demonstrationer från såväl färdtjänstresenärer som förare och organisationer för personer med funktionsnedsättning.

– Det ser för jävligt ut, säger Stockholms trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons(M) till Dagens Nyheter.

– Så här kan vi inte ha det. Vi har köpt färdtjänst med kvalitet, då ska vi ha det också.

Förutom de cirka tio miljoner i generellt vite som landstinget nu kräver av Cabonline group har man ställt samman en lista på tolv punkter som ska åtgärdas för att på kort sikt förbättra situationen.

Kristoffer Tamsons säger också till DN att taxibranschen i stort måste ”sluta köra lekstuga”.

– Jag är förvånad över att man inte lyckas ta ansvar. Så vitt jag vet är Svensk taxinäring och Transport etablerade aktörer som borde ta tag i det här. Taxibranschen verkar inte alls må bra, man kan ju inte ens lita på att en taxichaufför hittar, säger Kristoffer Tamsons till Dagens Nyheter.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Ingen som har insikt i taxibranschen är direkt förvånad. Taxi i Sverige, i synnerhet i storstadsområdena, har inte mått bra sedan avregleringen 1/7-1990. De ansvariga politikerna torde känna till det mycket väl men gör inget trots det. I fallet med färdtjänsten i Stockholm så har tyvärr Landstinget sannolikt inte haft koll på hur illa det var stämt med taxi när de upphandlade detta och då blir resultatet därefter. Man får vad man betalar för. Hade de velat ha kvalitet så finns Taci Stockholm. De förlorade dock anbudet på priset.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)