Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Segt åka buss i Örebro

Alldeles för långsam. Foto: Ulo Maasing.

Alldeles för långsam. Foto: Ulo Maasing.

Stadsbussarna i Örebro går alldeles för långsamt, på vissa sträckor så sakta som tio kilometer i timmen. För att fler ska välja att ta bussen i staden måste busstrafiken bli snabbare och restiderna kortas, konstaterar Region Örebro län i en utvärdering.

– Dessvärre är reshastigheten särskilt låg på de linjer där vi har flest resenärer, och  i synnerhet när flest vill åka buss, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikstrateg på Region Örebro län till SR Örebro.

Utvärderingen visar att det sker många resor med busstrafiken från de större bostadsområdena in till centrum. Särskilt stort är resandet i stråken från centrum till Vivalla, Brickebacken/universitetet och Mellringe. I vart och ett av dessa stråk görs 7 000 resor dagligen. Busstrafiken har också en god yttäckning, där 99 procent av stadens invånare når en hållplats inom 400 meter från bostaden.

Utvärderingen visar att kortare restider är helt avgörande om fler ska ta bussen. Förutom den låga genomsnittshastigheten visar utvärderingen att antalet bussresenärer inte alls har ökat så som man hade väntat sig.

– Även om resandet ökar, så har ökningen inte varit så stor som vi hade förväntat oss, berättar Fredrik Eliasson som ansvarat för utvärderingen.

Bussarnas låga medelhastighet är främst orsakade av trafiksituationen i staden. Trängseln i trafiken är i stort sett koncentrerad till ett par timmar under morgonen och eftermiddagen. Dock sammanfaller detta tidsmässigt med efterfrågan på kollektivtrafik. Utvärderingen visar också att bussarna blir avsevärt mycket mer förhindrade av trängsel än bilarna. I de tunga stråken från Varberga, Universitet och Vivalla uppgår medelhastigheten för busstrafiken in mot centrum i rusningstrafik endast till 10-15 km/h.

– Bussarnas låga medelhastighet i rusningstrafik är mycket bekymmersam, eftersom också 40 procent av alla bussresor görs under denna tid, förklarar Fredrik Eliasson.

Nu utreds flera tänkbara lösningar för att snabba upp busstrafiken. Särskilda busskörfält är en av dessa.

– Att släppa på resenärer även i bakdörrarna, och ta bort busshållplatser längs busslinjer kan också spara tid, säger Fredrik Eliasson.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)