Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Turné ska få jämtar att ta bussen till jobbet

Lockar allt färre arbetspendlare i Jämtland. Foto: Ulo Maasing.

Lockar allt färre arbetspendlare i Jämtland. Foto: Ulo Maasing.

Bussen lockar inte arbetspendlarna i Jämtland/Härjedalen där allt färre tar bussen till jobbet. Antalet arbetspendlare med bussarna har där minskat stadigt de senaste fyra åren, tvärtemot utvecklingen i andra delar av Sverige. För att prata med länsborna och ta reda på varför allt färre väljer kollektivtrafik ger sig nu Länstrafiken Jämtland ut på en kommunturné.

Minskningen av arbetspendlare har pågått sedan 2012 och omfattar ungefär 50 000 resor per år.

– Vi vill prata direkt med länsborna för att få reda på varför de inte väljer bussen. Vi besöker länets samtliga kommuner under två veckor i november. Utifrån vad som kommer fram i de här samtalen kan vi förhoppningsvis skapa handlingskraftiga åtgärder under 2017, säger Thomas Hägg, vd för Länstrafiken Jämtland.

– Antalet arbetspendlare behöver bli fler och biljettintäkterna öka för att vår verksamhet ska gå runt. 2017 kan bli ett av våra tuffaste år. Länstrafiken vill inte minska antalet turer och styrelsen har därför beslutat att lägga fokus på att öka biljettintäkterna. Vi i styrelsen kommer även att vara med på kommunträffarna för att lyssna, säger Elisabet Sjöström, styrelseordförande i Länstrafiken Jämtland.

Länstrafiken omsätter 487 miljoner kronor och får varje år ett anslag om 169,5 miljoner kronor från Region Jämtland Härjedalen. Uppdraget är att trafikförsörja hela länet.

Enligt kollektivtrafikbarometern ökar arbetspendlingen med kollektivtrafik svagt i hela Sverige, alltså tvärtemot hur det ser ut i Jämtlands län. I södra och östra Sverige reser drygt varannan regelbundet med kollektivtrafiken. I norra Sverige är andelen omkring 4 av 10.

– Från vissa orter med många boende finns täta och många avgångar men antalet resenärer därifrån är ändå inte i nivå med övriga Sverige. Vi ser en stor potential att växa. De som åker med oss uppskattar bussen eftersom de slipper skrapa rutor, slipper mörkerkörning, minskar sin miljöpåverkan och framförallt kan de läsa eller jobba på bussen. Vi kanske helt enkelt behöver bli ännu bättre på att berätta om fördelarna med att åka kollektivt, säger Thomas Hägg.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)