Bussen har stor betydelse för att minska utanförskapet, i synnerhet i socialt utsatta områden. Det slås fast i en brittisk undersökning som är gjord av revisionsfirman KPMG och som bygger på siffror från flera regeringsdepartement i Storbritannien. Tio procents bättre busstrafik minskar utanförskapet med 3,6 procent. När bussförbindelserna blir sämre ökar utanförskapet.
Pålitliga och frekventa bussförbindelser i städer och deras omgivningar gör det möjligt för människor att ta anställning, delta i utbildning och ta bättre hand om sig själva, exempelvis genom tillgång till hälsovård, konstaterar rapporten från KPMG. En av de slutsatser rapporten drar är att investeringar i busstrafik kan leda till vinster som man inte till fullo tar hänsyn till i kalkylerna när man fattar beslut om transportpolitiska åtgärder.
Givet att allt annat är lika är det enligt rapporten högst troligt att områden med bra busstrafik har mindre utanförskap ekonomisk, social och miljömässig utanförskap än områden med sämre busstrafik, konstaterar rapporten.
Man lyfter fram siffror från Department of Transport som visar att 23 procent av bussresorna i Storbritannien utgjordes av arbetspendling, 16 procent av resor till eller från utbildning, 216 procent för shopping, tio procent för personliga ärenden som läkarbesök och 21 procent för andra sociala aktiviteter. Personer som inte har tillgång till bil gör 25 procent av alla sina resor med buss.
Drar man in de lokala bussförbindelserna kommer, enligt Department of Transport, en del människor att hitta andra transportlösningar. Men för var femte resa finns inget alternativ.
– För en del innebär det att de inte kan ta ett jobb, missar utbildningsmöjligheter, inte sköta sin hälsovård eller helt enkelt inte kunna träffa vänner och släktingar.
Rapporten slår fast att det är viktigt att i trafikpolitiken ha mer av en helhetssyn när det gäller bussens roll i samhället.att investeringar i busstrafik kan leda till vinster som man inte till fullo tar hänsyn till i kalkylerna när man fattar beslut om transportpolitiska åtgärder.
KPMG har skrivit rapporten på uppdrag av Greener Journeys, en allians av bussoperatörer, kommuner och lokala myndigheter samt andra intressenter. Syftet är att få människor att välja bussresor i stället för bil.
Lämna ett svar