Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Många oklarheter kring elbussupphandling

iaa-ebusco

Ebusco vann upphandlingen av elbussar till norska Drammen – en upphandling som kringgärdas av många frågetecken. Foto: Ulo Maasing.

Oklarheterna och frågetecknen kring en av Nordens första upphandlingar av elbussar med tillhörande infrastruktur är många och flera busstillverkare har överklagat, skriver norska bussmagasinet.no på sin hemsida. Det gäller den upphandling som trafikhuvudmannen i Buskerud fylke, Brakar, har gjort av sex elbussar och två laddstationer till staden Drammen. Upphandlingen blev klar dagarna innan jul.

Enligt bussmagasinet.no har öppenheten kring upphandlingen varit dålig och flera leverantörer, bland dem Volvo, är missnöjda med denna. Även svenska Hybricon deltog i upphandlingen som vanns av holländska Ebusco vars bussar till stor del är kinesiska.

Den norska facktidningen har begärt att få ut dokument från Brakar, men skriver att de handlingar man fått inte ger någon insyn i den process som har lett till att just Ebusco har valts.

Kvaliteten viktas till 60 procent och priset till 40 procent – men sedan är viktningen fördelad på buss (55 procent) och laddinfrastruktur (45 procent).

Frågetecknen hopar sig dock.

För själva bussen har kvalitetskriteriet varit energiförbrukning i kWh, värme och kylning under nordiska förhållanden inräknat, liksom energiförlusten vid laddning. Men hur har upphandlaren kommit fram till de poäng man gett anbudsgivarna. Tillverkarens egna uppgifter eller något slags standardtest, frågar Tom Terjesen, chefredaktör för bussmagasinet.no. Terjesen är för övrigt ordförande i den prestigefulla jury som utser Bus of the Year och Coach of the Year i Europa.

Och hur har Brakar värderat upptid, alltså den tid då bussarna är i trafik utan tekniska problem? Några leverantörer har längre erfarenhet och fler bussar i trafik än andra. Vilka uppgifter har man gått på – tillverkarens eller erfarenheter från andra ställen där tillverkarens bussar går i trafik?

Och hur har man värderat buller när bussen kopplas upp mot laddstationen – en del företag har erfarenhet av snabbladdning, andra inte. Vilka kriterier har man haft när man har utvärderat passagerarkapacitet? Hur har man poängsatt service och underhåll där vissa anbudsgivare har en serviceorganisation på plats, medan andra måste bygga upp en från scratch?

Likaså finns det en rad frågetecken kring laddinfrastrukturen, skriver bussmagasinet.no som uppger att flera leverantörer har överklagat upphandlingen och tilldelningen.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)