
Tyska turistbyråns chef Iris Müller och Tysklands ambassadör Hans-Jürgen Heimsoeth välkomnade ett 90-tal researrangörer, journalister och bloggare till Tyska turistbyråns avspark för 2017. Foto: Ulo Maasing.
Den tyska Östersjöön Rügen och 500-årsjubileet av reformationen stod i fokus när Tyska Turistbyrån på torsdagskvällen hade sin traditionella avspark för det nya året. Ett 90-tal researrangörer, journalister, bloggare med flera var inbjudna till avsparken på hotell Haymarket by Scandic i Stockholm. På plats fanns också Tysklands ambassadör Hans-Jürgen Heimsoeth.
Företrädare för besöksnäringen på Rügen höll en omfattande presentation av vad Tysklands största ö har att erbjuda besökare: badorter, oändliga sandstränder, fiskelägen, slott, parker, trädgårdar, kritstenklippor och mycket mer.
Kvällens meny var också präglad av Rügen och gästerna kunde provsmaka öl från ett bryggeri på ön, Störtebeker i Stralsund..
I år har det gått 500 år sedan reformatorn Martin Luther spikade upp sina 95 teser på slottskyrkans port i Wittenberg. Lutherjubileet firas under hela det här året, inte bara i Wittenberg och Eisleben utan över hela Tyskland.
Tyska Turistbyrån uppmärksammar reformationsjubiléet med temakampanjen ”Luther meets Vasa”, som ska lyfta fram såväl kulturella, historiska och livsstilsorienterade som religiösa aspekter av Tysklands Lutherstäder.
I år har Tyska turistbyrån också en marknadsföringskampanj som man har döpt till ”The Swedish Link”, den svenska länken. Kampanjen ska, som det heter, visa upp Tysklands guldkorn enligt svenskarna.
Ett av årets större evenemang i Tyskland är därtill den stora trädgårdsutställningen IGA i Berlin den 13 april – 15 oktober.

Ulla Lundwall och Gerlinde Anderberg från Cities+Tours provade en strandstol från Rügen. Foto: Ulo Maasing.
Lämna ett svar