Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Startar utbildning av ovana resenärer

Osby kommun startar en särskild "JoJo-skola" för att hjälpa resenärer att förstå Skånetrafikens bilojettsystem. Foto: Ulo MAasing.

Osby kommun startar en särskild ”JoJo-skola” för att hjälpa resenärer att förstå Skånetrafikens bilojettsystem. Foto: Ulo MAasing.

Många ovana resenärer runt om i landet uppfattar kollektivtrafikens biljettsystem som krångliga. Skånska Osby kommun gör något åt saken. Kommunen startar helt enkelt en möjlighet för ovana resenärer att lära sig att förstå hur Skånetrafikens biljettsystem fungerar – en Jojo-skola, rapporterar Sveriges Radio P4 Kristianstad. Jojo är namnet på Skånetrafikens kortsystem.

Tidigare kunde ovana resenärer få hjälp i turistbyrån som låg i stationshuset i Osby, men nu har byrån flyttat. Resenärerna lämnas dock inte i sticket av kommunen.

I ”JoJo-skolan” kan ovana resenärer få hjälp att förstå Skånetrafikens biljettsystem med mera. Någon gång i början av det här året räknar kommunen med att komma igång.

– Alla är välkomna. I Jojo-skolan kommer man att få både information och träning i praktiska moment. Och skulle man glömma, så får man även med sig en manual hem som man kan plocka fram vid behov, säger Osbys turismstrateg, Marie Wetterqvist till SR P4 Kristianstad.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)