Den japanska fordonstillverkaren Toyota har nu levererat en första bränslecellsbuss till Tokyo. Bussen kommer att sättas i linjetrafik under mars månad, då också en andra bränslecellsbuss levereras. Innan de olympiska spelen och paralympics i Tokyo år 2020 planerar Toyota att leverera över 100 bränslecellsbussar, huvudsakligen för trafik i Tokyoområdet.
Låggolvsbussarna kan inte bara användas för kollektivtrafik utan också som reservkraftverk, exempelvis vid naturkatastrofer då de kan strömförsörja exempelvis sporthallar eller bostäder. Som ”kraftverk” kan bussen leverera en största effekt på 7,2 kW och 235 kWh.
Här är några data för Toyotas bränslecellsbuss i utförande för lokaltrafiken i Tokyo:
Längd: 10,555 m
Bredd: 2,49 m
Höjd: 3,34 m
Bränsleceller: Toyota FC Stack
Max effekt från bränsleceller: 2 x 114 kW
Motor: Växelström, asynkron
Max effekt: 2 x 113 kW
Vätgastankar: 10 st om 600 liter
Tryck i tankarna: ca 700 bar
Batteri: NiMH (Nickel-metall hydrid)
Lämna ett svar