Skånetrafiken siktar på att öka sina reklamintäkter när det nuvarande reklamavtalet mellan Clear Channel och Skånetrafiken löper ut vid årsskiftet. Man kommer inte heller, som tidigare planerat, att avskaffa utsidesreklamen på de skånska stadsbussarna. Samtidigt utvecklar man reklam via digitala kanaler på bussar, tåg och tågstationer.
Reklamen ska, enligt kollektivtrafiknämndens ordförande Stefan Svalö, ge mervärde för resenären och som höjer upplevelsen att åka med Skånetrafiken. Den 10 april klubbar kollektivtrafiknämnden den reklamupphandling som ska göras.
– Genom att vi vidareutvecklar konceptet med digitala kanaler med lokalt anpassad information och nyheter är målsättningen att öka antalet resor samtidigt som vi höjer helhetsupplevelsen för resenären. Med det nya avtalet kommer vi dessutom få in högre intäkter än med nuvarande avtal, säger Stefan Svalö.
Skånetrafikens trafikdirektör får i uppdrag att upphandla och utveckla reklam, nyheter och regioninformation till infotainment samt att fortsätta att arbeta med reklam som en kompletterande inkomstkälla till Skånetrafikens stadsbussar.
Infotainment finns på Skånetrafikens stads- och regionbussar, pågatåg och på tågstationer och kan anpassas med lokal information. I den nya upphandlingen ska kanalens potential tillvaratas och utvecklas. Ett utvecklat internt samarbete förbereds inför 2018 av extern information och marknadsföring av Region Skåne.
Lämna ett svar