
Tysklands turistchef Petra Hedorfer kunde konstatera att fjolåret var det sjunde rekordåret i rad för turismen till Tyskland. Foto: Ulo Maasing.
Tysk besöksnäring kunde i fjol räkna in sitt sjunde rekordår i rad. Det konstaterade Petra Hedorfer, vd för DZT (Tysklands turistcentral – Deutsche Zentrale für Tourismus) på den årliga workshopen GTM, Germany Travel Mart i veckan. Med hänvisning till oroligheter, brexit och terrordåd konstaterade hon samtidigt att ”vi lever i en turbulent tid, det är inte enkelt för resebranschen”.
GTM hölls i år för 43:e året i rad och är sedan länge etablerat som den viktigaste workshopen för turismen till Tyskland. Landet är den största utlandsdestinationen för bussturism från Sverige. Följaktligen fanns flera företrädare för svenska resegrossister och bussresearrangör på plats i Nürnberg i Bayern där årets GTM hölls.
Omkring 330 utställare fanns på plats: hotell, transportföretag, lokala och regionala turistbyråer och företag som arbetar med inkommande turism. Drygt 500 köpare från den internationella reseindustrin deltog också. Den svenska delegationen var ovanligt liten,bara ett dussin deltagare, bland annat beroende på restriktioner när det gäller deltagarantalet.
Som vanligt kringgärdades själva workshopen av ett omfattande program med seminarier, studiebesök och sociala arrangemang.
Alla delar utmaningar
Den som haft möjlighet att jämföra hur olika länder, Sverige inräknat, arbetar med sin turistmarknadsföring kan inte låta bli att imponeras av DZT:s systematiska, målmedvetna och långsiktiga arbete. Det har säkert bidragit till att Tyskland år efter år har rekordnoteringar.
I fjol nådde landet 80,8 miljoner utländska övernattningar.
Därmed passerade man för första gången 80-miljonerstrecket och kunde räkna hem en ökning med 1,4 procent jämfört med året innan. 2017 har dessutom inletts fortsatt starkt med en ökning på 3,2 procent under årets första två månader.
–1,4 procents ökning under fjolåret är en bra siffra, och början på det här året visar att vi kan fortsätta att öka, trots turbulensen i den värld vi lever i, sa Petra Hedorfer och påminde om terrordåd som i Nice, Paris, Berlin, Stockholm och på andra håll, likaså den osäkerhet som brexit och valutakursförändringar medför.
– Numera delar vi alla i Europa utmaningarna, framhöll Petra Hedorfer.

Journalisten Bengt Meder och Citadellrsors Jonas Melin tog hand om Tyska turistbyråns Stockholmschef Iris Müller. Foto: Ulo Maasing.
Bussen viktigare
Trots utmaningarna var Petra Hedorfer påfallande positiv på GTM. Hon hänvisade bland annat till att UNWTO (FN:s världsturismorganisation) räknar med att Europa generellt kommer att öka de utländska ankomsterna med två – tre procent det här året. Andra undersökningar visar att människor uppger att de planerar att resa mer i år än förra året.
– Vi väntar oss en ökning med 0 – 2 procent, förutsatt att säkerheten kan garanteras, sa Petra Hedorfer.
Hon konstaterade också att bussen börjar bli viktigare än de senaste åren när det gäller turismen till Tyskland. En av faktorerna bakom detta är den snabba tillväxten av expressbusstrafiken på kontinenten, inte minst genom nya, snabbväxande aktörer som Flixbus. Enligt DZT:s siffror ökade bussresandet till Tyskland med 1,8 procent i fjol. Flyget ökade med 2,5 procent.
På GTM presenterades också Tyska turistbyråns marknadsföringskampanjer för de kommande tre åren.
Nästa år siktar man in sig på det kulinariska Tyskland samt 200-årsminnet av Karl Marx födelse.
2019 fokuserar man på Bauhaus 100-årsjubileum. Inte byggmarknadskedjan, utan på den design- och arkitekturskola som har präglat så mycket av europeisk design och arkitektur. Dessutom uppmärksammar man 200-årsjubnileet av Theodor Fontanes födelse.
2020 är det 250 år sedan Ludwig van Beethoven föddes. Och så är det än en gång dags för passionsspelen i Oberammergau.
Nästa år står Dresden värd för GTM.
Lämna ett svar