Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kommission ska fixa att Stockholmbussar kommer fram

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tmsons i Stockholms läns landsting vill ha bättre framkomlighet för busstrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons i Stockholms läns landsting vill ha bättre framkomlighet för busstrafiken. Foto: Ulo Maasing.

En särskild kommission ska utreda hur bussarna i Storstockholm ska få bättre framkomlighet. Det föreslår Alliansen i Stockholms läns landsting. Kommissionen är tänkt att bestå av företrädare från kommunerna i länet, SL, trafikplanerare och forskare.

– De ska förutsättningslöst se på vad vi behöver göra för att minska trängseln så att människor kommer fram snabbare och i tid, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) till SvT Nyheter Stockholm.

– Vi vet att trängsel- och framkomlighetsproblemen för kollektivtrafiken, inte minst för bussarna, kostar människor och samhället både tid och stora pengar varje år.

Tamsons uppger för SvT att kommissionen ska se på hela Stockholms län för tt utrön var problem och flaskhalsar finns. Sedan ska man komma överens om vd som behöver göras.

Förslaget om en kommission för att öka framkomligheten finns i budgetförslaget för 2018 från Alliansen i Stockholms läns landsting.

Share Dela

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. När utreder Alliansen i Sthlms läns landsting linbanor över Sthlms alla vatten? Om det fanns linbanor, så skulle det gå snabbt att åka från Kungsholmen över vattnet till Söder, från Östermalm till Nacka, från Söder till Årstaberg, m.m. Om fler åkte linbana, så skulle det bli det mer plats på bussar och i tunnelbanan. Det skulle gå att parkera söder om Söder i Årstaberg och sedan mha linbana snabbt ta sig över vattnen till Söder och vidare till Kungsholmen, Bromma, m.m. Eller parkera billigt i Nackatrakten och ta sig till Östermalm mha linbana. Det blir alltfler Stockholmare och allt sämre luft i innersta innerstaden, så mer bilar måste låta bli att köra där. Ska det ske, så måste fler snabba, effektiva transportalternativ tas fram.

  2. Att entlediga DANIEL HELLDÉN från posten som trafikborgarråd är den första och billigaste åtgärden för att öka framkomligheten i Stockholms innerstad. Hans “lösningar” har korkat igen City och bara flyttat problemen. Att sedan ge KRISOFFER TAMSONS andra uppdrag är den andra åtgärden. Han har inte ens körkort och bor på gångavstånd från arbetet. Hur mycket kan han om pendling och förortstrafik ihela Region Stockholm?
    Innerstadsbussar är en del av den trafiken, vilket alla invånare vet. Det ingår i vår planering att de fastnar ibland och det är inte TIDEN som är den viktigaste faktorn. Det är stället TÄTHET både mellan turer och hållplatser som är det avgörande, täthet som Keolis i stället vill minska. Nästan ingen åker buss hela vägen mellan t ex Gullmarsplan och Radiohuset, utom förarna. Så om sträckan tar 4 minuter kortare tid är ointressant för de flesta.
    Stombussar och vissa andra som linje 50 fungerar alltså ofta som matarbussar, t ex Hornstull – Fridhemsplan eller Odenplan – KTH eller Odenplan – Universitetet (50). Så tätare turer och fler hållplatser är vad som behövs.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)