Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nettbuss i kvalitetstopp

Toppar kvalitetsindex. Foto: Nettbuss.

Toppar kvalitetsindex. Foto: Nettbuss.

Expressbussverksamheten i Nettbuss Bu4You har landets nöjdaste kunder när det gäller persontransporter. Detta enligt SKI, Svenskt Kvalitetsindex och SKI:s senaste årliga mätning av kundnöjdhet inom persontransporter. Resultatet bygger på närmare 2200 intervjuer med svenskar mellan 18 – 79 år och som har gjort en långfärdsresa den senaste månaden. Intervjuerna gjordes under maj.

Det är sjunde året i rad som Nettbuss Bus4You toppar mätningen.

En gemensam nämnare för de bolag som hamnar högt i SKI:s mätning är punktlighet, enkelhet, smidighet och tillgänglighet. Nettbuss Bus4You sticker även ut när det kommer till komfort och service.

– Vi ser inte på våra kunder som resenärer utan som gäster och då måste allt fungera. Allt ifrån bokningen, resan, till reklamationer. När det kommer till reklamationer brukar vi till och med förekomma våra gäster och kompensera dem innan de ens hinner reklamera. Sedan gör våra förare ett fantastisk jobb och får våra gäster att känna sig välkomna, säger Robert Nyberg, vd för Nettbuss Travel.

Branschens medelbetyg ligger på 69,1 och betyget för kundnöjdhet sträcker sig hela vägen från 57,8 (SJ) till 78,6 (Nettbuss Bus4You). I botten hamnar flyg- och tågbolag.

Taggat som:

4 kommentarer »

  1. Detta är tyvärr inte min erfarenhet och jag är mycket förvånad över att så många kunder är så nöjda med NettBuss när försening på 50% av restiden endast kompenseras med 50% av priset på resan som rabatt på kommande resa och inte i form av pengar tillbaka!

    Jag har fortfarande inte fått någon vettig kompensation för min och dotterns resa från Västerås till Stockholm där vi kom fram 45 minuter senare än vad som var planerat. Resan skall ta 90 minuter men tog alltså 135 minuter. Vi fick heller ingen information i förväg om att resvägen ändrats och att vi skulle bli försenade, troligen för att vi då hade valt annat färdsätt till vår destination.

    Bristande information, försening och efter reklamation mycket dålig kompensation (ingen alls då jag inte tänker resa med Nettbuss igen någonsin).

    Krävs tydligen att jag ställer mig och informerar resenärer några dagar på Centralen i Stockholm så fler får reda på hur företaget behandlar/misshandlar sina kunder/före detta kunder.

    Stefan, missnöjd resenär

  2. Du verkar ha hoppats att bussen ska blir försenad för att få tillbaka 99:- 🙂
    Ta tåget nästa gång så kommer 4,5h sen:(

  3. Utan att veta så kan det ha varit så att man i förväg inte visste om försening och därför omöjligt att informera i förväg? Kan man ha valt den färdväg som då innebar minst försening?

    • Planerad avresa 18:55 från Västerås
      Planerad ankomst till Stockholm 20:20

      Två bussar skulle avgå från Västerås, en mot Arlanda och en mot centrala Stockholm.
      Bussen mot centrala Stockholm går ca 19:00, men uppe vid E18 vänder bussen och åker tillbaka mot centralstationen utan någon förklaring från chauffören.
      Väl tillbaka vid Västerås Centralstation kommer fler passagerare från en buss som kommit från Örebro, som tydligen var försenad. Busschauffören frågar om det var någon som klev på som skulle till Arlanda, fick svar från en passagerare (övriga skulle till centrala Stockholm) och pratade då med passageraren. Sedan avgick vi igen från Västerås ca 19:15. Frågan om vi fortfarande skulle hinna i tid till Stockholm Central besvarades positivt.

      20:10 tar bussen plötsligt vägen upp mot Arlanda och flera passagerare undrar var vi är på väg. Då får vi informationen att bussen först skall till Arlanda. Där skulle bara EN passagerare av, nämligen den som chauffören pratat med i Västerås. Varför denna inte sattes i en taxi är ett mysterium för mig. Övriga kanske 40 passagerare blev alltså försenade 45 minuter vardera.

      Vi var framme först 21:05 vid Stockholm Central, totalt en försening på 45 minuter. Resan skulle ta 18:55-20:20, dvs mindre än 90 minuter.

      Som kompensation erbjöds 77 kr som reduktion på kommande biljett. Trots flera kontakter med kundservice har detta inte ändrats till dagens datum. Jag var senast kontakt med dem idag, nästan 10 månader efter nämnda resa.

      Chauffören informerade inte om förändrad resväg trots att han måste ha vetat om det vid andra starten från Västerås. Ingen frågade om vi ville välja att åka med SJ tåget som skulle gå ca 19:10 från Västerås, vilket hade varit snabbare. Ingen oförutsedd händelse som jag blev varse om inträffade under resan upp till Arlanda som kunde ha påverkat att vi åkte dit istället för till Stockholm Central.

      Stefan

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)