
Kommunala Borås Lokaltrafik hade ett ekonomiskt bra år det sista hela året som man körde trafik. Foto: Ulo MAasing.
Den 1 april i år innebar i praktiken slutet för det kommunägda bussföretaget Borås Lokaltrafik. Efter en segsliten strid om Västtrafiks upphandling av stadstrafiken i Borås blev den 1 april i år den sista dagen som BL:s bussar gick i trafik. Dagen efter tog Nobina över. Men det sista helåret med BL visar på ett kommunalt bussbolag som gick i graven med flaggan i i topp – i alla fall om man ser till det ekonomiska resultatet.
Av företagets årsredovisning för 2016 framgår att BL då satte omsättningsrekord med en omsättning på 172 miljoner kronor – 8 miljoner mer än året innan. Rörelsemarginalen blev 12,5 procent, ungefär samma nivå där den stadigt legat de senaste åren och inte alls dåligt för ett svenskt bussföretag.
Resultatet efter finansiella poster blev 21,2 miljoner (20,3 miljoner år 2015) och rörelseresultatet blev 21,5 miljoner (20,7 miljoner året innan).
I likhet med många andra bussföretag som kör upphandlad kollektivtrafik var personalkostnaderna den tyngsta kostnadsposten för BL. 57 procent av bolagets totala kostnadsmassa utgjordes i fjol av personalkostnader.
Lämna ett svar