
Under det andra kvartalet i år fick Volvo Bussar genom dotterbolaget Prevost sin största order hittills på långfärdsbussar i Nordamerika.
Volvo Bussar redovisar en stabil lönsamhet med en rörelsemarginal på 4,6 procent. Det framgår av Volvokoncernens delårsrapport som presenterades på onsdagsmorgonen. Samtidigt minskade leveranserna av bussar med 17 procent, jämfört med andra kvartalet i fjol. För Volvokoncernen som helhet ökade försäljningen och lönsamheten under andra kvartalet. Rörelsemarginalen för hela Volvokoncernen blev mer än dubbelt så stor som för bussarna, 9,7 procent.
Volvo Bussar ökade under andra kvartalet sin nettoomsättning med 4 procent till 6 9712 miljoner kronor. Även för första halvåret ligger omsättningsökningen på 4 procent till 12 519 miljoner kronor, i båda fallen jämfört med samma period 2016.
Även lönsamheten för Volvo Bussar förbättrades något. Rörelseresultatet under det andra kvartalet bnlev 320 miljoner kronor (313 år miljoner år 2016) och under det första halvåret 421 miljoner kronor (371 miljoner förra året).
Den totala orderingången för Volvo Bussar steg med sju procent under det andra kvartalet, framför allt beroende på en stark utveckling i Nordamerika. Där fick Volvo Bussar sin hittills största order på långfärdsbussar för den nordamerikanska marknaden. Det var Greyhound/First Group som beställde 360 bussar från dotterbolaget Prevost för leverans under de närmaste tre åren.
Under kvartalet var den europeiska bussmarknaden något svagare än tidigare, men på en fortsatt hög nivå. Den nordamerikanska marknaden var stabil på en hög nivå med fortsatt bra försäljning av långfärdsbussar och efterfrågan på stadsbussar. Brasilien är fortsatt svagt, men utvecklingen i övriga Latinamerika är enligt Volvo mer positiv. Indien är under återhämtning och Volvo fick under kvartalet nya order från Filippinerna och Indonesien.
Volvo Bussar levererade 2 338 bussar under andra kvartalet, en minskning med 17% jämfört med samma period under 2016. Detta orsakades framförallt av svagare marknader i Norden och Brasilien.
Nergången i leveranser förklarar Volvo med en ökad andel komplettbussar i Nordamerika och minskad chassiförsäljning i Sydamerika.
Lämna ett svar