Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportstyrelsens chef röjde hemliga uppgifter

Maria Ågren fick i januari sparken som Transportstyrelsens chef. Nu avslöjar DN att anledningen var att hon hade röjt sekretessbelagda uppgifter. Foto: Naturvårdsverket.

Maria Ågren fick i januari sparken som Transportstyrelsens chef. Nu avslöjar DN att anledningen var att hon hade röjt sekretessbelagda uppgifter. Foto: Naturvårdsverket.

I januari fick Transportstyrelsens dåvarande generaldirektör Maria Ågren sparken med omedelbar verkan. Officiellt uppgavs det då att Ågren och infrastrukturminister Anna Johansson hade olika uppfattningar om hur Ågrens arbete skulle skötas. På torsdagen avslöjade dock Dagens Nyheter att anledningen var en helt annan: Ågren var i hemlighet under utredning för att ha röjt sekretessbelagda uppgifter och därmed hotat rikets säkerhet.

Enligt SvT Nyheter handlar det om en stor dataupphandling som Transportstyrelsen gjorde år 2015. Upphandlingen, värd nästan en miljard, vanns av IBM som i sin tur ska ha lagt driften till länder i Östeuropa enligt  uppgifter till SvT från flera oberoende källor.

De uppgifter som kan ha läckt ut till främmande makt gäller bland annat körkortsinnehavares personuppgifter. I Transportstyrelsens databas finns också information om samtliga fordon i Sverige, inte bara privata utan även polisens och försvarets fordon.

Förra veckan fick Maria Ågren dock ett strafföreläggande för ”vårdslöshet med hemlig uppgift”. Åklagaren anser att Ågren hade ”gjort avsteg från gällande lagstiftning och Transportstyrelsens riktlinjer för åtkomst till system och servrar.”

Åklagaren menar dock inte att Ågren hade som syfte att gynna främmande makt.

Utan att vilja gå in på vilka uppgifter som Ågren har läckt eller till vem hon har läckt dem säger statsminister Stefan Löfven till DN att ”det är naturligtvis väldigt allvarligt”.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)