Ibland blir det fel. Som när man tror att en buss är en spårvagn och kalkylerar ekonomi därefter. Dagens Media rapporterar om att reklamföretaget Wall Street Media gjorde just den tabben när man skulle lägga anbud på reklamytorna i SL-bussarna i Storstockholm. Och vann – därför att man trodde att det gick att sälja mer yta än vad som fanns att tillgå.
På trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting jublade man när upphandlingen blev klar i januari 2016. Många sköna miljoner skulle rulla in. Till Dagens Media sa då trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) att SL:s reklamintäkter skulle öka med minst 50 procent.
Men icke. Tidningen avslöjar nu att reklamföretaget räknade fel på reklamytorna inne i bussarna. Enligt uppgifter till Dagens Media utgick man från hur ytorna ser ut på Göteborgs spårvagnar.
Efter att ha upptäckt felräkningen har reklamföretaget nu slutligen fått SL att riva avtalet. Ny upphandling stundar.
Lämna ett svar