Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Luther lyfter Tysklandsturism

Borgen Wartburg i Eisenach i Thüringen. Foto: Bildarchiv Monheim GmbH.

Borgen Wartburg i Eisenach i Thüringen. Foto: Bildarchiv Monheim GmbH.

I år är det 500 år sedan reformationen. Och Luther har visat sig ha kommersiell dragkraft än idag. Den nationella tyska turistbyråns (DZT) kampanj för Lutherturism som inleddes i oktober i fjol har visat sig locka mängder med kultur- och religionsintresserade turister från hela världen. Antalet utländska besökare på orter och sevärdheter med koppling till reformationen har ökat markant.

– Som reformationens ursprungsland har Tyskland ett unikt säljargument, en så kallad USP, och jubileet ger impulser och lockar kulturturister till Tyskland. VI har under hela Lutherdecenniet som startade 2008 använt oss av denna fördel med talrika globala kampanjer som kommer många tyska regioner till godo.

Delstaten Sachsen-Anhalt noterar ett plus för internationella övernattningar på 17,9 procent under perioden januari-juni 2017. Turistregionen Anhalt-Wittenberg visar ett plus på hela 51,5 procent.

– Vi ser betydande ökningar i både besökarantal och hotellbeläggning på de viktiga orterna. Thüringens incomingresultat ligger på plus 8,7 procent i jämförelse med övriga delstater. Regionens toppdestinationer under första halvåret 2017 var Eisenach (plus 20,9 procent) och Erfurt (plus 15 procent). De marknader som är särskilt starkt knutna till temat som USA, Sverige och Danmark genererade genomgående tvåsiffriga tillväxttal, säger Bärbel Grönegres, vd för Thüringer Tourismus GmbH.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)