Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljoner i retur till staten när bussatsning stoppas

En planerad satsning på kapacitetsstark busstrafik i Jönköping blir inte av – ia alla fall inte tills vidare. Foto: Ulo Maasing.

En planerad satsning på kapacitetsstark busstrafik i Jönköping blir inte av – ia alla fall inte tills vidare. Foto: Ulo Maasing.

Jönköpings kommun ska lämna tillbaka ett statsbidrag på 27 miljoner kronor som man fått till snabb, kapacitetsstark busstrafik. Regionens klena ekonomi har gjort att stadens planer har gjort att en planerad satsning på 24-metersbussar går om intet och då avstår kommunen från att bygga den nya Slottsbro som var tänkt för att förbättra framkomligheten för stadsbussarna.

Jönköping har tidigare fått 27 miljoner kronor i statsbidrag för brobygget och för fler och nya busshållplatser vid Rådhusparken. Förutsättningarna för statsbidraget var att arbetet med bron skulle vara klart i december 2018. Kommunen skulle stå för lila mycket.

Så blir det nu inte eftersom Regionen/Jönköpings Länstrafik inte har råd att investera i kapacitetsstarka bussar.

– Det känns väldigt tråkigt för den här satsningen var nödvändig för att kunna utöka kollektivtrafiken i Jönköping, säger kommunens trafikchef Henrik Zetterholm till Jönköpings-Posten.

– Det är 24–metersbussar som behövs eller åtminstone större bussar som kan ta fler passagerare. Det är fordon som är dyrare att köpa och dyrare i drift och som regionen inte anser sig ha råd att köpa. I grunden handlar det mycket om ekonomi men vi har också olika syn på hur den utökade kapaciteten ska genomföras, säger Henrik Zetterholm till tidningen.

Beslutete att skicka tillbaka de pengar som Jönköping fått enligt stadsmiljöavtal med staten ör bara en i raden av motgångar för det ambitiösa handlingsprogram för en utveckling av kollektivtrafiken till år 2020 som Jönköpings kommun och länstrafiken enades om 2011. Programmet innebar en satsning på 230 miljoner för att få Jönköpingsborna att byta från bil till kollektivtrafik. Men hittills har satsningen endast landat på 50 miljoner.

Många av de tänkta åtgärderna i handlingsplanen har inte blivit av. Den nya stomlinje som redan skulle vara igång och gå mellan Huskvarna och Solåsens centrum finns ännu inte i sinnevärlden. Stomlinje 1, som skulle få rejält utökad turtäthet, har inte fått det. Och det är tveksamt om stomlinjerna 1 – 3 kommer att få 5-minuterstrafik till år 2020 som handlingsprogrammet talar om. Även ökad turtäthet på två snabbusslinjer hänger löst i luften.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)