Expressbussjätten FlixBus siktar på en kraftig expansion i Sverige. Samtidigt förbereder företaget en inbrytning på den nordamerikanska marknaden för långväga busstrafik och har etablerat ett kontor i Los Angeles.
FlixBus, som bara är fyra år gammalt, har på kort tid blivit helt dominerande på expressbussmarknaden i Tysklamnd och vuxit mycket kraftigt i Europa där man nu finns i 26 länder.
Företaget uppger att man har ambitiösa tillväxtplaner för Sverige och planerar att växa både när det gäller antalet avgångar och nya busspartners. Idag kör två svenska bussföretag åt FlixBus som inte preciserar vilka expansionsplaner man har i Sverige.
Man aviserar också fler avgångar till bland annat Köpenhamn och Oslo.
Företaget vill nu också röra sig mot Silicon Valley i Kalifornien.
– Det pågår en stor förändring i den amerikanska transportindustrin – kollektivtrafik och hållbara resor blir allt viktigare. FlixBus vill vara en del av den framtida utvecklingen och erbjuda amerikanska passagerare ett budgetvänligt och ekologiskt resealternativ, säger FlixBus´ vd och grundare Andre Schwämmlein.
Med kontor I Berlin, München, Stockholm, Paris, Zagreb, Milano, Amsterdam, Aarhus, Prag och Budapest kan FlixBus nu lägga till Los Angeles på listan.
Ett mindre team är redan på plats och ansvarar för utvecklingen av den amerikanska huvudkontoret. FlixBus uppger att man kommer att etablera sin trafik i USA på samma sätt som i Europa med lokala bussföretag som partners.
Lämna ett svar