Bristen på bussförare börjar bli kännbar för Transdev som kör tätortstrafiken i Umeå, rapporterar Västerbottens-Kuriren. I förhållande till antalet dagliga turer som Transdev kör i Umeå är antalet inställda turer litet – men företaget har redan fått betala viten på över 80 000 kronor.
Camilla Nordlund, affärschef på Transdev, uppger att antalet inställda turer har varit 10 – 15 under oktober och färre än 10 i november. Det ska ställas i relation tillmer än 1000 turer om dagen.
En inställd tur brukar medföra ett vite på 4 000 kronor.
– Ibland kan vi ställa in turer på grund av väder och vind eller för att en buss går sönder, men att orsaken har varit att det har saknats förare har utmärkt sig, säger Camilla Nordlund till Västerbottens-Kuriren.
Nu ska Transdev få hjälp av sju förare från Skåne under december och januari för att klara trafiken.
– Det är bra, inte minst för att vi ska kunna ta hand om de förare vi har. Det är ju jättetråkigt att man nästan inte kan vara sjuk eller ledig, därför är det viktigt att vi får in extrafolk, säger Camilla Nordlund.
Skyddsombudet Anders Fors bekräftar problemen för Västerbottens-Kuriren.
– När upphandlarna hela tiden vill ha samma eller ökad trafik till samma eller lägre kostnad – då går det ut över förarnas arbetssituation. Vilket i sig gör att färre förare söker sig till yrket. Stressen ökar för de som blir kvar vilket är ett arbetsmiljöproblem.
Kommer inte att hända något förrän buss branchen tänker om. Istället för att ta rätt betalning redan när man lämnat in anbudet,så optimerar man schemat nu så hårt så personalen inte orkar. Detta gör att man hamnar i en ond cirkel kostnaderna ökar och då har man inte råd att lägga luft i schemat. Att beställaren vill ha det billigt är naturligt men det är ju företagen som säger hur mycket detta ska kosta. Att lita sig på det man förlorar på gungorna tar vi tillbaks på karusellen är en farlig väg att gå.
Hej
Sedan finns ju K o V att hålla sig till, annars blir det saftiga böter..