Att bygga ut kollektivtrafik innebär inte sällan att hantera intressekonflikter. En planerad bussgata i det skånska samhället Stoby blir nu en fråga för regeringen. Det är ägaren till ett jordbruk som har drivit frågan ända till regeringen eftersom man anser att frågan inte har utretts tillräckligt och att värdefull jordbruksmark går förlorad om bussgatan byggs, skriver tidningen Norra Skåne, NSK.
Hässleholms kommun vill i samarbete med Trafikverket byggaom en väg till bussgata vilket skule göra att en busslinje som idag passerar samhället på riksväg 23 itället skulle gå igenom samhället Stoby. Närmare till bussen, men mer trafik. Idag finns ingen genomfartstrafik på den aktuella vägen, men när bussgatan ör byggd kommer 180 fordon per dygn att passera varav hälften tung trafik.
Ägarna till Skea gård vill inte ha det så utan att en hållplats byggs vid utfarten från samhället vilket ger resenärerna längre till hållplatsen. Dessutom är man missnöjd m ed att en del av deras jordbruksmark går förlorad och menar att även om bara 0,45 hektar går åt till sjäkva vägen blir i praktiken två hektar oanvändbara för gården.
– Jag får ersättning men jag kan inte leva på en engångssumma. Man brukar räkna ett hektar per mjölkko och här blir det två. Det låter inte mycket men innebär 20 000 liter mindre mjölk på ett år. Så fort man tar jordbruksmark i anspråk så låter man som om det inte har någon betydelse, säger lantbrukaren Glenn Oredsson till NSK.
Lämna ett svar