Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tysk elbusstillverkare öppnar sin tekniska plattform /Uppdaterad/

Eurabus hade en tid 2014 en buss som gick i trafik i Stockholm, körd av Adelsö Buss. Foto: Ulo Maasing.

Den lilla tyska elbusstillverkaren Eurabus i Berlin lanserar nu sina batterisystem som en separat produkt som även kan köpas av andra busstillverkare. Systemet kan användas för att driva elbussar, men också för lagring av energi vid laddstationer för fordon och för stora batterisystem för elnät. För några år sedan rullade en av Eurabus´ elbussar i Stockholm för Adelsö Buss och fastighetsbolaget Humlegården, men den byttes senare mot en Optare Solo elbuss.

Eurabus ser den nya satsningen som ett sätt att nå skalfördelar genom att öka volymerna, minska kostnaderna och öppna elfordonsmarknaden för fler potentiella kunder.

Det skalbara systemet med litiumbatterier hare en energitäthet på nästan 200Wh/kg. Företaget uppger att man redan har börjat leverera batterisystem till partnerföretag och att man snart kommer att kommer att erbjuda sin elektriska drivlina för användning i fullelektrisk bussar eller andra nyttofordon som lastbilar. Plattformen kommer att vara tillgänglig för alla som är intresserade.

Förra året skrev Eurabus och tyska BMZ ett långsiktigt avtal på omkring 150 miljoner euro (knappt 1,5 miljarder kronor) om leverans av bland annat mer än 1 000 batterisystem för elbussar.

Satsningen på att sälja tekniklösningar innebär inte att Eurabus planerar att sluta med produktion av elbussar. Enligt företaget har man under fjolåret nått tusen sålda bussar till en rad länder och har beställningar på flera hundra.

Inom kort kommer man att lansera sin modell Eurahus 3.0 som 12-meters normalbuss och 18-meters ledbuss med en uppgiven räckvidd på 400 – 650 kilometer och en batterikapacitet på 679 kWh för ledbussen.

Enligt företaget har man order på Eurabus 3.0 från Kazakstan, Azerbadijan och Latinamerika, medan förhandlingar pågår med kunder i Europa och Mellanöstern.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)