Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussen vinner och bilen tappar marknad i Lund

Allt fler tar buss och allt färre väljer bilen i Lund. Foto: Skånetrafiken.

Kollektivtrafiken tar hand om en allt större del av persontransporterna i Lund. Samtidigt har biltrafiken i Lund minskat nåpgot sedan 2004, trots att staden har vuxit kraftigt sedan dess. Cykeln är ett populärt transportmedel, men Lunaborna cyklar något mindre än förr. Attraktiv kollektivtrafik äör en orsak till att cykelresandet inte ökar.

Att biltrfiken inte har ökat i Lunds kommun beror till stor del på LundaMaTs. Det är kommunens strategi för hållbart transportsystem sedan 1999. Med strategin som grund har rafiktillväxten kunnat hanteras främst genom ökningar i kollektivtrafiken.

Per invånare har biltrafiken uppvisat sjunkande värden fram till 2015. Därefter följde två år av ökning, inte bara i Lund utan även på regionens vägnät. Det är en ökning som kan bero på en uppgång i konjunkturen. Men 2017 har biltrafiken återigen börjat sjunka, och cykeltrafiken börjat öka.

Resandet med stadsbuss ökade under 2017 med 2,5 %, regionbuss med 0,7 % och tåg 5 %. Kollektivtrafiken har en stadigt ökande utveckling, och har mer än fördubblats sedan 2000.

Cykeltrafiken i Lund är i jämförelse med andra kommuner mycket hög. Sedan 2011 har dock antalet cyklade km minskat något, men börjar nu återhämta sig. Senaste året har den ökat från 170 till 176 tusen cyklade km per dygn. Trenden över lång tid är att den totala cykeltrafiken ökar med cirka 1 % per år. Att cykelresandet inte ökar kan enligt kommunen delvis bero på att kollektivtrafiken är attraktiv och tar mycket av resandet utan bil.

Utvecklingen av trafiken per invånare i Lund. Diagram: Lunds kommun.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)