Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Var tredje Västtrafikresa köps via app

Nu köps var tredje Västtrafikresa via Västtrafiks app. Foto: Västtrafik.

Sedan Västtrafik våren 2016 lanserade sin app Västtrafik To Go har det blivit allt vanligre att allt fler av Västtrafiks resenärer betalar sin resa digitalt. Idag köps var tredje resa i appen och förra året köptes biljetter för 549 miljoner via Västtrafik To Go.

– Intresset för att köpa biljett i Västtrafik To Go har överträffat våra förväntningar. Det är många kunder som uppskattar den och tycker det förenklar vardagen. Kunden kan köpa biljett när och var som helst. Lite som att ha en egen Västtrafikbutik i fickan, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Sedan lanseringen i april 2016 har Västtrafik To Go laddats ner en miljon gånger. Nu säljs mer än en miljon biljetter i månaden via appen.

Tillväxten är fortsatt stark och målet för 2018 är att sälja för en miljard kronor. Om tre år tror Västtrafik att tre av fyra kunder köper sin biljett i appen.

Under 2017 lanserades en rad nyheter i Västtrafik To Go. Bland annat möjligheten att låna ut sin periodbiljett till vänner och familj och att betala sin biljett med swish. Det infördes också återbäring för den som reser ofta, men inte så ofta att periodbiljett lönar sig. Den som gör fyra resor inom loppet av sju dagar får tillbaka 20 procent av kostnaden, pengar som sätts in i kassan i appen och kan användas till nya resor.

— I år kommer vi att fortsätta utveckla nya tjänster i Västtrafik To Go. Vi kommer bland annat titta på hur vi kan göra informationen i appen mer personlig baserat på behov och hur man reser, säger Lars Backström.

Vid sidan av digitala satsningar kommer Västtrafikkortet att finnas kvar.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)