Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mercedes premiärvisar sin elektriska stadsbuss

Daimler Buses premiärvisade på måndagen stadsbussen Citaro i helelektriskt utförande. Bussen har band annat testats i Finland under tuffa vinterförhållanden.

Daimler Buses premiärvisade på måndagen den helelektriska versionen av sin storsäljande stadsbuss Citaro. Lanseringen skedde i Stuttgart i samband med att Daimler Buses´ höll sin årliga busskonferens där man blickar bakåt på året som gått och framåt. Citaro Electric kommer i serieproduktion nästa vinter. I all hemlighet har den helelektriska Citaro gått igenom en rad fältprov i flera städer under lång tid. Bland annat har bussen testats i Spanien den gångna sommaren.

Instrumenteringen på Citaro Electric.

Lanseringen sker samtidigt som ledningen för Daimler Buses presenterar en starkt optimistisk prognos för verksamheten under det kommande året.

Avgående chefen för Daimler Buses, Hartmut Schick (till höger) och hans efterträdare Till Oberwörder räknar med ett starkt 2018.

I tolvmetersversion kommer den helelektriska Citaro att premiärvisas för en bredare publik på IAA-mässan i Hannover i september. Serieproduktionen startar senare i år.

Bussen har navmotorer på det bakre hjulparet med en maximal kraft på 2 x 125 kW och ett vridmoment på 2 x 485 Nm. Litium-jonbatterierna på upp till 243 kWh är fördelade på upp till tio moduler. Två moduler är monterade på taket och i standardutförande finns ytterligare fyra moduler baktill i bussen. Om kunden så önskar kan bussen levereras med ytterligare två eller fyra takmonterade moduler.

Citaro i helelektrisk version kommer att finnas för fler olika laddningsalternativ. När serieproduktionen inleds kommer den att laddas i depå med en Combo 2-kontakt. Men för kunder som önskar en längre räckvidd kommer bussen i framtiden också att kunna snabbladdas via pantograf.

Passagerarutrymmet värms upp med en värmepump kombinerad med en värmare framtill samt värmefläktar som är monterade på sidorna. Under den kalla årstiden kan den takmonterade luftkonditioneringen också användas som värmepump.

Räckvidden uppges till 150 kilometer under vad Mercedes kallar ”värsta tänkbara förhållanden”, alltså enligt den testcykel som kallas SORT2.

Daimlers bussdivision, där bland annat Setra och Mercedes-Benz bussar ingår, sålde i fjol 28 700 bussar och busschassier globalt, vilket är 1500 fler än året innan.

Hartmut Schick, avgående chef för Daimler Buses räknar med en stark tillväxt under 2018, både när det gäller antalet sålda enheter och ekonomiskt. På konferensen i Stuttgart presenterade han också sin efterträdare, Till Oberwörder.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)