Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världspremiär för ny generation stadsbussar från MAN

MAN premiärvisade på tisdagskvällen sin nya generation av stadsbussen Lion´s City, här som 18-meters ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Den tyska busstillverkaren MAN har under många år haft stora försäljningsframgångar i Sverige. Nu förnyar man sig rejält. På tisdagskvällen visade MAN i Nürnberg sin nya generation stadsbussar. Nya Lion´s City ska fungera som bas för alla kommande versioner av bussen, från dieseldrift till elbussar. Lättare, effektivare, snyggare och mer ekonomisk kan man sammanfatta MAN-ledningens presentation av bussen.

Fronten har klart släktskap med Lion´s Coach som lanserades i fjol. Foto: Ulo Maasing.

Först ut är tolvmetersversionen och en 18-meters ledbuss, båda dieseldrivna, men ett hel familj versioner följer snart.

Förutom 18-metersversionen visade MAN även Lion´s City i tolvmetersversion. Foto: Ulo Maasing.

Dit hör både en 15-metersbuss och en fullelektrisk version av Lion´s City, likaså en gasbuss.

De första elbussarna kommer att levereras mot slutet av det här året för att gå i fältprov hos utvalda operatörer. Serieproduktionen kommer igång i slutet av 2019, alltså ungefär som Scania.

Både 12- och 18-metersversionen kommer först med den nya motorn D15, men fler versioner följer snabbt. Foto: Ulo Maasing.

– Självklart jobbar vi mycket tillsammans med Scania, förklarar Joachim Drees, vd för MAN Bus&Coach för bussmagasinet.se.

– Vi går också in för en lösning med depåladdade bussar. Jag tror stenhårt på det, och det är också de signaler vi har fått från operatörerna.

Joachim Drees, vd för MAN Bus & Coach. Foto: Ulo Maasing.

Nya Lion´City är ingen ansiktslyftning av föregångaren utan en helt ny buss. Även drivlinan är ny och till skillnad från det vanliga mönstret kommer den först på MAN:s bussar och senare på lastbilarna.

Mycket lättare
Designen är ny och domineras av stora glasytor och svarta partier på sidor, i front och akter.

Förarplatsen i nya Lion´s Coach är helt ny. Foto: Ulo Maasing.

Designspråket går igen från Lion´s Coach som lanserades förra året. Panelerna på sidorna är lätt utbytbara och i plastfiber, vilket sänker underhållskostnader och vikt.

Taket är i kompositmaterial och stolarna är helt nya samt 61 procent lättare än de stolar som finns i dagens Lion´s City. Stolarna är dessutom upphängda i väggen vilket gör städning lättare.

Bakpartiet har liksom bussen i övrigt ny design med stående motor till vänster. Foto: Ulo Maasing.

Redan från början kommer bussarna att vara försedda med MAN:s helt nya dieselmotor D15 på 280 –360 hästkrafter och som lever upp till de nya avgaskraven Euro 6d som börjar gälla efter sommaren nästa år.

Thomas Nickels, ansvarig för utvecklingen av drivlinor inom MAN Bus and Coach, räknade upp en rad förbättringar på den nya motorn, jämfört med dagens dieselmotorer i Lion´s City: 6% lägre bränsleförbrukning, 20 % lägre vikt, 10% starkare, mindre i formatet och så vidare.

Som tillval kan D15 också fås som lätthybrid för den som så önskar, eller EfficientHybrid som MAN kallar den. Bakom konceptet ligger samma tanke som den lätthybrid som Daimler tidigare lanserat. Enligt MAN tjänas merkostnaden in på fyra år.

Som lätthybrid har motorn en liten elmotor/generator som används vid start och stopp. När bussen bromsar återvinns bromsenergi so lagras i 48-volts kondensatorer på taket. Energin används sedan när bussen startar, vilket spar drivmedel och minskar bullret.

Med den nya motorn går MAN också in för en stående motor baktill på vänster sida.

Den lättare motorn tillsammans med andra ändringar gör att nya Lion´s City i tolvmetersversion är 1130 kilo lättare än motsvarande modell idag.

Det betyder mycket för ekonomin. För dieselversionen uppger MAN att drivmedelsförbrukningen är 16 procent lägre än på dagens modell. Följaktligen är också utsläppen 16 procent lägre.

Bredare och snabbare
Dörrarna är cirka tio centimeter bredare än idag, och öppnas och stängs dessutom snabbare vilket kortar hållplatsuppehållen.

Förarplatsen är helt ny och upphöjd vilket ger föraren bättre sikt ut, men också innebär att föraren och resenärerna kommer mer i ögonhöjd med varandra.

Både för ytterbelysning och inne i bussen har MANi nya Lion´s City satsat på LED-belysning.

Bussmagasinet återkommer med en fylligare artikel och fler bilder på MAN:s nya stadsbussgeneration.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)