Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportstyrelsen: Upphandlad trafik billigare än egen regi

Det blir billigare att upphandla kollektivtrafik än att köra i egen regi, slår Transportstyrelsen fast. Örebro län planerar att ta över en stor del av trafiken i egen regi. Foto: Ulo Maasing.

Det blir billigare att upphandla kollektivtrafik än att köra den i egen regi. Fokus för de regionala kollektivtrafikmyndig-heterna bör ligga på att skapa så mycket nytta som möjligt utifrån de resurser man har att röra sig med. Det skriver Transportstyrelsen i sin årliga rapport Transportmarknaden i siffror.

Nästan all regional kollektivtrafik i landet är upphandlad. Men flera kollektivtrafikmyndigheter överväger att ta över trafiken i egen regi för att få mer kontroll över trafiken, konstaterar rapporten.

– Forskning på området visar att det är mer lönsamt och blir billigare att upphandla trafiken. Skälen till att vilja bedriva trafiken i egen regi är andra än att uppnå kostnadseffektivitet, säger Michael Stridsberg, utredare vid Transportstyrelsen.

Men det går att göra upphandlingarna bättre, enligt rapporten. De behöver bland annat spridas ut i tid och öppna för flexibilitet och nytänkande för att vara attraktiva för företag att lämna anbud i, anser Transportstyrelsen.

Rapporten tar bland annat upp upphandlingen av busstrafiken i Jämtland där regionen en tid funderade på att börja köra i egen regi. Men planerna övergavs därför att kostnaderna skulle bli för höga.

– Att satsa på att på nytt upphandla trafiken visade sig lyckat då regionen lyckades engagera fler anbudsgivare än vid tidigare upphandlingar och de anbud som kom in bedömdes vara konkurrenskraftiga, konstaterar Transportstyrelsen i sin rapport.

Rapporten redovisar en rad fakta om kollektivtrafiken i landet. Bussen står för 72 procent av utbudet, mätt i utbudskilometer. Men de regionala kollektivtrafikmyndigheterna har under senare år satsat på att kraftigt öka utbudet inom tågtrafiken. Sedan 2012 har tågutbudet ökat med 25 procent, medan utbudet av busstrafik endast har ökat med fem procent.

Rapporten tar inte uu hur kostnaderna för kollektivtrafiken har utvecklats. Däremot konstaterar den att biljettpriserna i kollektivtrafiken ökar snabbare än den allmänna prisnivån i samhället. Under den senaste tioårsperioden har konsumentprisindex ökat med nio procent medan snittet för de övriga innebär en ökning med 20 procent.

Antalet bussföretag i landet minskar. Från 2016 till 2017 var minskningen tio företag och under femårsperioden fram till och med 2017 har det skett en minskning med 60 företag. Den nedåtgående trenden drivs framförallt av färre linjetrafikföretag.

Några få stora företag dominerar busstrafiken. Siffror från 2015 visar att det enskilt största företaget ensamt står för 19 procent av den totala omsättningen, medan de fyra största företagen tillsammans står för 50 procent av den totala omsättningen.

Share Dela

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)