Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Artificiell intelligens nästa för FlixBus

AI, artificiell intelligens, är nästa hjälpmedel för FlixBus i konkurrensen om expressbussresenärer i Europa. Bilden visar resenärer som köar för att komma ombord på en hållplats vid Alexanderplatz i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

Den snabbväxande expressbussjätten FlixBus fortsätter att aggressivt utveckla nya, digitala lösningar. Nu satsar man på AI, artificiell intelligens. Som första bussföretag i världen introducerar FlixBus nu biljettbokning som är integrerad med Google Assistant, vilket gör det möjligt för kunderna att hitta linjer och boka biljetter muntligt, utan att behöva klicka sig fram. Tills vidare finns tjänsten, FlixBus Action, på engelska, tyska och franska.

Med Google Assistant kan FlixBusanvändare enkelt få fram information om anslutningar, tidtabeller och aktuella priser bara genom att fråga Google Assistant. När kunden sedan har hittat en passande resa kan han eller hon göra en bokning, muntligt.

Sedan mars förra året har FlixBus internationella linjenät med över 250 000 dagliga förbindelser till 1 700 destinationer i 27 länder funnits tillgängliga i Google Maps via Google Transit. I samband med att FlixBus nu även etablerar sig i USA kommer linjenätet där att integreras i FlixBus Action under våren.

En av förklaringarna till FlixBus framgångar har varit att man från början har satsat hårt på digitala lösningar som dessutom har varit starkt kundorienterade. FlixBus moderföretag, FlixMobility, har etablerat partnerskap med flera stora teknologiföretag, bland dem Google. Dessutom har man, uppger företaget, ett eget team av över 200 utvecklare som ständigt arbetar med produktutveckling, från FlixBus-appen till realtidsinformation om var bussarna är.

Förutom frågor och svar hanterar FlixBus Action mer än 800 meningar anpassade till FlixBus på tre språk.

FlixBus Action stöder också multimodal användning, det vill säga både röst, textmeddelanden och enkla klick beroende på om kunden använder mobiltelefon, dator eller något annat sätt för att kommunicera med Google Assistant.

FlixBus Action finns för närvarande tillgängligt genom Google Assistant för Androidtelefoner.

– Genom integreringen med Google Assistant kan våra kunder enkelt muntligt boka den snabbaste och billigaste förbindelsen med FlixBus. De kan också få aktuell information om sin expressbussresa, säger Daniel Krauss en av medgrundarna av FlixBus och IT-chef för FlixMobility.

– Ju snabbare företag drar nytta av nya hjälpmedel för marknadsföring, desto troligare är det att de kan bygga en utveckling på den basen. Vi är glada att ha en partner som FlixBus som tidigt har insett potentialen i detta och med vilken vi tillsammans kan utforma den digitala assistenten, säger Malte Will på Google Assistant.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)