Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Forskare jagar miljoner till förarlösa bussar

Anna Anund, forskningschef vid VTI. Foto: Ulo Maasing.

Forskare vid VTI, Statens väg- och transportforsknings-institut, är just nu på jakt efter en bunt miljoner för ett ambitiöst pilotprojekt med förarlösa bussar i Vallastaden och Mjärdevi samt på universitetsområdet i Linköping. Totalt behöver man 40 miljoner kronor till projektet som har siktet inställt på trafik med upp till fem förarlösa bussar, skriver Östgöta Correspondenten.

Det handlar bland annat om att finansiera själva bussarna, men också till personal ombord på dessa. Ty även om bussarna ska vara självkörande måste de vara bemannade.

– Det är ju fortfarande ett test, ett forskningsprojekt, och vi måste samla in information om hur bussarna och resenärerna fungerar ihop, säger Anna Anund, forskningschef på VTI till Corren.

Syftet med projektet är att bygga upp en testbädd för forskning kring förarlös trafkik. Bland annat vill forskarna testa anropsstyrd trafik där bussen själv känner av var användaren är och kör dit för att hämta upp denne. Trafiken är inte tänkt att vara linjelagd utan styras av resenärernas efterfrågan

Anna Anund varnar för att olika projekt om förarlös trafik bara ska sikta in sig på tekniska lösningar.

– Det är viktigt att vi får med människorna i utvecklingen. En viss turtäthet från början är väsentlig för att bussarna verkligen ska användas. Sedan kan vi bygga ut, och lägga på olika tjänster. Därför behövs testbäddar som den vi planerar i Linköping, säger hon till Corren.

Bland de aktörer som är engagerade i projektet finns VTI, Linköpings universitet, Linköpings kommun, bussoperatören Transdev, Östgötatrafiken, Mjärdevi Science Park, IBM och Linköpings kommunala parkeringsbolag. Diskussioner pågår även med Ericsson och IT-företaget Combitech som ägs av Saab.

Forskarna söker nu stöd till projektet från såväl EU som från Energimyndigheten.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)