Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fjärde generationens dubbeldäckare från Setra i produktion

Nya Setra S531 DT i expressbussutförande till vänster och turistutförande – här framför den futuristiska operan i Valencia. Foto: Ulo Maasing.

Den visades för fackpress i somras. Och nu är den fjärde generationen av Setras dubbeldäckare i serieproduktion. En verklig landsvägskryssare även om den nog aldrig blir en volymprodukt. Dubbeldäckarna har sin egen nisch på bussmarknaden, även om denna har vuxit avsevärt i och med att den långväga busstrafiken på kontinenten har avreglerats under senare år. Vi har sett lite närmare på två versioner av den nya generationen av Setras dubbeldäckare S531 DT – en renodlad turistbuss och en version som är tänkt för expressbussmarknaden.

Där har dubbeldäckarna på många linjer en nyckelroll för att få ekonomi i trafiken. Eftersom förarkostnaden är 50 procent eller mer av kostnaderna för trafiken är det viktigt att en förare kan köra så många passagerare som möjligt samtidigt. På kontinenten rullar en hel del dubbeldäckare i den långväga linjetrafiken. Här i Sverige är det strängt taget endast Bus4You som använder dem på vissa linjer.

Men även om det handlar om en nischmarknad med begränsade volymer har flera av de större busstillverkarna dubbeldäckare i sin produktfamilj. Volvo lanserar i vår en dubbeldäckare för den europeiska marknaden sedan man nyligen introducerat en i Mexiko.

Långlinjeversionen av S531 DT har en bred mittdörr med rullstolsramp. Foto: Ulo Maasing.

Långlinjetrafik
Setra har haft betyudande framgångar med dubbeldäckare på expressbussmarknaden.

Bussen har en design som av tillverkaren beskrivs som en utveckling av föregångarens designkoncept La Linea. Foto: Ulo Maasing.

– Av de omkring 250 dubbeldäckare som vi säljer varje år går 30 – 50 procent i långlinjetrafik, berättar Ulrich Bastert som är marknads- försäljnings- och eftermarknadschef vid Daimler Buses där Setra är ett av varumärkena.

Expressbussversionen av nya Setra 531 DT som vi såg på i Valencia, Spanien, har 79 passagerarplatser, låggolv och plats för två rullstolar som kan kan köras på och av via en ramp vid mittdörren. Rampen är infälld i golvet Inredningen kan också fås med klaffstolar så att rullstolsplatsen kan användas för barnvagnar eller cykeltransport.

Även om den här versionen är tänkt som expressbuss och således saknar något av den lyx som turistbussversionen har – ingen matta på golvet, t ex – kan bussen mycket väl användas för exempelvis kortare turer, helgresor och liknande utan att någon lär klaga på komforten.

Den turistversion av S531 DT vi såg närmare på i Valencia har naturligtvis en lyxigare inredning än expressbussversionen. En rad inredningsvarianter och stolsutföranden kan fås i likhet med föregångaren. Expressbussen hade Setra Voyage Plus stolar medan turistversionen hade 78 Setra Voyage Ambassdor stolar.

Den aktiva bromsassistenten ABA 4 identifierar nu också fotgängare – bra, inte minst med tanke på hur många som nu går i sin egen värld och knappar på mobilen. Vid behov nödbromsas bussen automatiskt. Foto: Ulo Maasing.

Två förarplatser
Gemensamt för båda versionerna är att toaletten har samma placering och är betydligt tillgängligare och användarvänlig än tidigare. Bland annat har den höga tröskeln in till toan eliminerats. Servicepunkter för toan kommer man åt genom en lucka på vänster sida, framför bakhjulen.

En radarsensor bakom höger framhjul känner av hinder på högersidan och i förarens döda vinkel. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen finns i två versioner: en lyxigare, hämtad från Setra TopClass HDH, för turisttrafik och en lite enklare för expresstrafik, hämtad från ComfortClass HD. Den senare kan också fås med betalbord. Förarplatsen har också fått bättre kollisionsskydd.

Osynlig cyklist i döda vinkeln, men radarn varnar föraren vid högersväng. Foto: Ulo Maasing.

Setra har med den nya dubbeldäckaren också satsat på att ytterligare utveckla säkerheten.

– Vårt säkerhetsarbete går ut på att förebygga olyckor, reagera när en olycka hotar, skydda om en olycka sker och rädda när olyckan har inträffat. Allra viktigast är naturligtvis att förebygga att olyckor överhuvud taget inträffar, säger Ulrich Bastert.

Radar
Bland nyheterna när det gäller säkerhet introducerar Setra med S531 DT Aktiv Bromsassistent 4 (ABA 4) som standard som förutom de tidigare funktionerna där bussen bromsas automatiskt vid rörliga eller fasta hinder känner ABA 4 också av fotgängare och bromsar bussen vid behov. Värdefullt, inte minst med tanke på att många fotgängare idag går i sin egen värld med hörlurar över öronen samtidigt som man knappar på mobilen.

Ny är också den radar som kollar av vad som finns till höger om bussen längs hela bussidan – en viktig hjälp för föraren med tanke på den döda vinkeln på högersidan. Om föraren svänger till höger varnar systemet för fotgängare, cyklister eller stationära hinder.

Trapporna har insynsskyddade fönster . På expressbussversionen som på bilden, väljer många operatörer att ha främre trappan placerad på väster sida, bakom föraren. Foto: Ulo Maasing.

Till skillnad från många andra bussar är den här utrustningen standard på S531 DT.

LED-strålkastare är standard. Lamporna har ungefär samma livslängd som själva bussen. Foto: Ulo Maasing.

Istället för att montera aktiva stötdämpare har Setra valt att designa bussen så att föraren inte behöver aktiv hjälp för att klara sidvindar. Vid vårt besök i Valencia blåste det kraftigt och sidvindarna kändes på övervåningen. Men de förare vi talade med uppgav att bussen trots det upplevdes som stabil och utan behov att kompensera för vinden ens i motorvägsfart.

Ulrich Bastert är marknads- försäljnings- och eftermarknadschef vid Daimler Buses. Foto: Ulo Maasing.

Trappor
Placeringen av den främre av de båda trapporna mellan våningsplanen är valfri, på vänster eller höger sida. Flertalet expressbussoperatörer väljer enligt Setra en placering till vänster, omedelbart bakom föraren.

Trapporna känns betydligt luftigare än tidigare eftersom de är glasade med rutor som är försedda med genomskinlig akrylplast på insidan. Den som går i trappan kan se ut, men är däremot skyddad för insyn vilket säkert välkomnas särskilt av damer med kjol eller klänning. LED-belysning i trapporna bidrar till att de upplevs som säkra, frånvaron av skarpa hörn och bra ledstänger likaså.

Även strålkastarna har för övrigt LED-lampor som standard. Lamporna uppges ha ungefär samma livslängd som själva bussen.

En utmaning
Bagageutrymmet är en utmaning i dubbeldäckare – inte minst för bussförarna och i synnerhet deras ryggar. Utrymmet är litet i förhållande till passagerarkapaciteten och tillgängligheten besvärlig.

Bagageutrymmet är på 8,4 kubikmeter om man inte har en särskild sovkabin för föraren eller ett reservhjul som stjäl utrymme. Det är något större än tidigare.

I vissa EU-länder krävs reservhjul och för Setras konstruktörer har det varit en anledning att klia sig i huvudet. För att inte inkräkta på bagageutrymmet kan man få reservhjulet placerat under golvet, mellan fram- och bakhjul på höger sida. Men det går inte på expressbussversionen med dess låggolv. Där är det placering i lastrummet som gäller. Eller att inte köra i länder där reservhjul krävs.

Med 14,0 meters längd är S531 DT aningens längre än föregångaren. Även om förlängningen bara är några centimeter har den bidragit till att ge karossen en b

Två landsvägskryssare möts i en apelsinlund utanför Valencia. Foto: Ulo Maasing.

ättre aerodynamik, dels genom mer böjda framrutor, dels genom en ny utformning av aktern samt några ytterligare åtgärder. Resultatet är en luftmotståndskoefficient på 0,35 – den lägsta för någon dubbeldäckare på marknaden enligt Setra.

Höjden är 4 meter och bredden 2,55 meter. Vändradien är 23,1 meter. Ståhöjden på nedre planet är 1,83 meter och på det övre 1,68, precis som på föregångaren. På toaletten behöver dock färre än hittills kröka rygg eftersom ståhöjden där har ökat från 1,70 till 1,82 cm.

S531 DT är också något lättare än den modell den efterträder.Det bidrar till en bränsleförbrukning som är upp till tio procent lägre än för föregångaren.

Setreaidentiteten finns kvar och designen beskrivs av Ulrich Bastert som ”en utveckling av föregångarens La Linea”.

Motorn är Daimlers sexcylindriga OM471 på 12,8 liter och 510 hästkrafter, växellådan är är MB GO 250-8 Power Shift. Retardern är Voiths vattenretarder.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)