Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu ska Viking Line segla på riktigt

M/S Viking Grace med sitt nya rotorsegel. Foto: Norsepower.

Från och med torsdag denna vecka blir Viking Lines flaggskepp Viking Grace segelfartyg. Som första passagerarfartyg i världen börjar man då att utnyttja vindkraft med hjälp av ett mekaniskt rotorsegel som spar bränsle och minskar utsläppen. Seglet har utvecklats av finländska Norsepower. Premiärseglatsen med vindassistans går från Åbo till Stockholm.

Seglet är 24 meter högt och fyra meter brett. När det roterar drar dess yta till sig luft med mindre tryck på ena sidan än på den motsatta. Denna tryckskillnad ger upphov till en dragkraft som får fartyget att röra sig. Seglet fungerar automatiskt och systemet stannar av, om vindriktningen eller vindhastigheten blir ofördelaktig för fartyget. Med hjälp av rotorseglet kan koldioxidutsläppen, beroende på vindförhållandena, minska med så mycket som 900 ton per år.

Det finländska cleantech-företaget Norsepower har utvecklat sitt rotorsegel under fem års tid. Idén med rotorsegel i sig är redan cirka hundra år gammal, men i takt med att miljökraven har skärpts och materialen och de teknologiska lösningarna har utvecklats har denna lösning blivit mycket aktuell och intressant. Norsepower ligger flera år före andra aktörer i sitt utvecklingsarbete.

Förutom rotorseglet, som installeras på M/S Viking Grace, kommer även Viking Lines nya fartyg, som färdigställs 2020, att utnyttja vindpropulsion. Passagerarfartyget, som ska byggas i Kina, kommer att förses med två av Norsepowers mekaniska segel och således kommer möjligheterna att utnyttja vindkraft att fördubblas.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)