Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Målet spikat för framtidens kollektivtrafik i Göteborg, Partille och Mölndal

En visionär teckning av framtidens kollektivtrafik i Göteborg.

På tisdagen klubbade regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen Koll2035, alltså målbilden för framtidens kollektivtrafik i Göteborgsområdet. Därmed har alla instanserna sagt sitt om målbilden som ska ge nya trafikslag, nya förbindelser mellan stadsdelar, snabbare resor och plats för fler i kollektivtrafiken i Göteborgsområdet. Bland annat ska man satsa på BRT, här kallat Metrobussar, och ett särskilt citybussnät enligt principen ”tänk spårvagn, kör buss”.

Sedan 2014 har Västra Götalandsregionen, tillsammans med Västtrafik, Göteborgs Stad, Mölndals stad och Partille kommun, arbetat med att ta fram en gemensam målbild för framtidens kollektivtrafik i området. Området beräknas ha 200 000 fler invånare och 100 000 fler arbetstillfällen år 2035.

Kostnaderna för den infrastruktur som bnehövs för att målbilden ska förverkligas är 25 miljarder kronor. Genom Sverig3rörhandlingen är redan objekt för 7 miljarder finansierade.

Bland de satsningar som ingår i målbilden finns:
Spårvagnstrafiken delas upp i två koncept: Stadsbana som trafikerar längre stråk där spårvägen normalt går på egen banvall och har längre mellan hållplatserna. Angereds-, Bergsjö-, Länsmansgårds-, Frölunda- och även Mölndalsbanan håller redan stadsbanestandard i långa stycken. Spårvagnslinjer trafikerar övriga, något kortare stråk.

Citybussnätet erbjuder i likhet med stadsbane- och spårvagnslinjer, direktresor till och från City, men längs stråk där kapacitetsbehovet inte motiverar spårväg. Konceptet kan sammanfattas med ”tänk spårvagn – kör buss”, vilket innebär att körvägarna ska vara stabila över tid precis som spårvagnsnätet och att den upplevda kvaliteten ska vara densamma.

Metrobuss har egna körbanor längs trafiklederna och stationsliknande hållplatser. Metrobusslinjerna ger snabba resor mellan tyngdpunkter och andra viktiga målpunkter, men kommer även att trafikera ytterstaden och grannkommunerna och är på det sättet en vidareutveckling av dagens så kallade färgade expresser.

En stadslinbana mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen via Lindholmen.

När det gäller busstrafiken ingår i målbilden det man kallar mellanstadsringen. Det är egna körbanor för metrobusslinjer längs Söder-Västerleden, Lundbyleden och E6 Tingstadstunneln-Åbromotet. Mellanstadsringen förbinder flera viktiga platser i storstadsområdet, innehåller många av de saknade tvärlänkarna, och är en del i metrobussnätet som sträcker sig ut i ytterstaden och grannkommunerna och in till City via trafiklederna.

Nya Citybusstråk införs från Länsmansgården via Vårväderstorget och Västra Eriksberg mot City, från Rymdtorget och söder om Bergsjön via Gamlestaden och Gullbergsvass, från Kallebäck via Gårda, från Forsåker via Mölndals stadskärna och vidare genom Toltorpsdalen samt uppgraderingar av befintliga stombusstråk, exempelvis från Tuve och Backa, för att höja kvaliteten och ta hand om många fler boende.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)