
En av FlixBus´ expressbussar rullar ut från Cityterminalen i Stockholm på väg mot Uppsala. Foto: Ulo Maasing.
Expressbussjätten FlixBus, som nyligen köpte Sveriges största expressbussföretag Swebus, växer även genom att knyta till sig nya partnerföretag. Hittills har endast två svenska bussföretag varit partners till FlixBus, nämligen Wärnelius Buss i Linköping samt Stefans Buss i Göteborg. Men nu ingår ytterligare tre svenska bussföretag i FlixBus´ närverk av busspartners.
De tre företagen är Larsson-Resman i Karlstad, Molkom Buss i Molkom smt NAL Buss i Eskilstuna.
FlixBus affärsmodell bygger på att FlixBus hanterar teknologin, biljettförsäljning, kundtjänst, nätverksplanering, marknadsföring och försäljning, medan lokala busspartners ansvarar för den operativa bussdriften.
FlixBus har på fem år vuxit till Europas största expressbussföretag. I Tyskland har man 95 procents marknadsandel.
På tisdsg, den 15 maj, har FlixBus premiär för sin trafik i USA i samband med ett evenemang och en presskonferens i Los Angeles.
Lämna ett svar