Den välkända engelska universitetsstaden Oxford får i sommar en unik, anropsstyrd busstrafik som kompletterar den vanliga stadsbusstrafiken. Plocka-up-mig, PicMeUp, heter tjänsten som ska göra det möjligt för boende, studenter och förvärvsarbetande att ta bussen direkt från sin dörr. Bakom satsningen ligger transportjätten Go-Ahead Group som dominerar stadsbusstrafiken i Oxford genom dotterbolaget Oxford Bus Company.
Det är också Oxford Bus Company som på Go-Ahead Groups uppdrag svarar för PickMeUp. Både stadstrafiken och PickMeUp körs på rent kommersiella villkor, utan stöd med skattemedel. Däremot räknar Oxford Bus Company på att bygga upp partnerskap med lokala företag.
PickMeUp är ytterligare ett inslag i den delningsekonomi som börjar växa sig allt större i en rad länder. Ofta kallas den MaaaS, mobilitet som en tjänst, när det handlar om persontransporter. Lokala media i Oxford har karakteriserat tjänsten som en busstrafikens Uber. Go-Ahead själv anser att PickMeUp är den mest ambitiösa anropsstyrda busstrafiken i Storbritannien.
I ett område på 31 kvadratkilometer som omfattar centrala Oxford och ett stort område med många arbetsplatser i östra delen av staden kommer bussresenärer att från den 25 juni med hjälp av en särskild app bli hämtade vid en virtuell busshållplats som de själva väljer. Det kan exempelvis vara en adress eller ett gathörn. Inom några minuter, högst tio, efter beställning via appen blir kunden hämtad. Appen samordnar också beställningar från andra resenärer som ska resa ungefär samma sträcka.
Partnerksap med företag
Konceptet är avsett för områden i staden med mycket stora trafiktoppar som är svåra att klara med vanlig, tidtabellslagd busstrafik.
– PickMeUp är tänkt att bygga på ett partnerskap med lokala företag. Vi vill hjälpa dem att få sin personal till och från jobbet på ett sätt som är snabbt, enkelt, bekvämt och kostnadseffektivt, kommenterar David Brown, vd för Go-Ahead Group.
– Att resa med den vanliga busstrafiken har varit en utmaning för en del människor i östra Oxford. Vi tror att den nya tjänsten kommer att vara till nytta där det inte går att köra traditionella busslinjer på affärsmässig grund, säger Phil Southall, vd för Oxford Bus Company.
– Jag hoppas också att tjänsten kommer att locka människor ur deras bilar och lämna dem hemma och därmed minska luftföroreningarna och förbättra tillgängligheten i östra Oxford.
Att resa med PickMeUp kommer att kosta 2,50 pund, cirka 29 kronor. Men för att inte kannibalisera på befintlig busstrafik kommer priset att vara fem pund per resa om kunden har tillgång till en passande, vanlig bussförbindelse.
I trafiken kommer Oxford Bus Company att inledningsvis använda sex 17-sitsiga Mercedesbussar med fritt WiFi, USB-uttag, rullstolsplats och stolar med höga ryggstöd. Bussarna kan ta som mest fem stående passagerare.
Trafiken kommer att köras mellan 06.30 pch 22.30 på vardagar och 9.00 – 20.00 under veckosluten.
Ersätter bussar
Den teknologi som PickMeUp ska använda sig har utvecklats av amerikanska Via som själv kör anropsstyrd trafik à la Uber, Lyft med flera i New York, Chicago och Washington. Men teknologin används också på andra håll. I en del mindre amerikanska städer har den använts för att lägga ner den vanliga busstrafiken och ersätta den med anropsstyrda småbussar.
Det gäller exempelvis Arlington i Texas där invånare via en app i sin mobiltelefon kan tillkalla en av tio småbussar. En resa kostar tre dollar, ett veckokort 10 dollar (cirka 85 kronor). Att priset kan hållas så lågt beror på att staden subventionerar trafiken.
Att Go-Ahead satsar på PickMeUp och andra lösningar för delad mobilitet (i Frankfurt är man exempelvis engagerad i Mobileeee, en tjänst för bildelning med elbilar) beror på att företaget räknar med att den här typen av tjänster har framtiden för sig.
Företaget hänvisar till experter som bedömer att marknaden för delad mobilitet i Storbritannien år 2020 kommer att vara värd 2,6 miljarder pund (30 miljarder kronor). Vissa internationella prognoser pekar också på att bilägandet kan komma att minska upp till 80 procent år 2030 när människor söker sig till andra transportmedel.
Go-Ahead Group har även ett svenskt dotterbolag med kontor i Malmö.
Lämna ett svar