Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Glåpord vardagsmat för bussförare

Anna Anund, transportforskare: Glåpord har blivit vardag för bussförare. Foto: Ulo Maasing.

Kränkningar och hot mot förare är ett problem i kollektivtrafiken. Det visar en aktuell studie som VTI, Statens väg- och transportforsknings-institut, har gjort. I studien, som delvis presenterades på Transportforum i Linköping tidigare i år, har forskare sammanställt statistik över tillbud med hot och våld på två trafikföretag i Skåne. Man har också intervjuat bussförare och tågvärdar.

Statistiken visar inte att tillbuden har blivit vanligare, men de intervjuer som forskarna har gjort ger en annan bild. Våldet har visserligen minskat sedan kontanthanteringen på bussarna försvunnit. Däremot blir det konfliktsituationer vid biljettvisering, när det kör ihop sig i trafiken och vid idrottsevenemang. Alla incidenter med hot och våld rapporteras inte heller.

– Det kan bero på att bussförarna är osäkra på vad och om de ska rapportera. Glåpord ses som en del av jobbet, säger Anna Anund till tidningen Kommunalarbetaren. Hon är projektledare för studien.

Anna Anund pekar också på att det är otydligt hur en bussförare sk agera när en resenär vägrar att visa ett giltigt färdbevis. Samtidigt som förarna ansvarar för att kontrollera biljetterna vill inte deras chefer att de ska ta några risker om en resenär vägrar visa biljett.

Tydliga riktlinjer behövs enligt Anna Anund som enligt Kommunalarbetaren vill ha mer samverkan mellan beställare och utförare. Det behövs, säger hon, riktlinjer för hur förarna ska agera vid olika situationer. Kameraövervakning, utbildning i konflikthantering och tydlig skyltning i bussarna om vilka regler som gäller behövs också.

Här kan du ladda ner rapporten.

Share Dela

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)