Fyra län i södra Sverige får ett gemensamt, enhetligt system för hantering av kundärenden i kollektivtrafiken. Det är Länstrafiken Kronoberg som tillsammans med Jönköpings Länstrafik, Hallandstrafiken och Kalmar Länstrafik upphandlat ett nytt CRM-system. CRM står för Customer Relationship Management som man förenklat kan säga är kundvård.
Målet med det nya CRM-systemet är att förenkla resandet för de kunder som reser med kollektivtrafiken i länet. Det upphandlade systemet kommer enligt Länstrafiken Kronoberg att bidra till en förenklad hantering av inkommande kundärenden samt erbjuda en bättre kundkommunikation.
– Oavsett om kunden sökt förseningsersättning eller väntar på en utbetalning, så ska det nya systemet samla allt på en och samma plats och ge en helhetsbild till kunden. Kontakten med oss kommer därför upplevas mer professionell och enhetligt, säger Thomas Nilsson, trafikdirektör, Länstrafiken Kronoberg.
På fredagen blev upphandlingen av systemet klar och enligt tilldelningsbeslutet är det Sopra Steria Sweden AB som tilldelats uppdraget att utveckla de fyra länens CRM-system. Totalt kom det in två anbud, varav Sopra Steria Sweden AB fick högst poäng vid utvärderingen.
Upphandlingen av CRM-systemet är ett steg på vägen mot ett nytt biljett- och betalsystem i södra Sverige. Slutleverans av systemet beräknas att ske vid halvårsskiftet 2019. Driften gäller på fyra år med möjlighet till option på förlängning på fyra år.
Lämna ett svar