Det statliga norska bussföretaget Nettbuss, som har en omfattande trafik i Sverige, visade fortsatt god lönsamhet för den svenska busstrafiken i fjol. Både upphandlad trafik och expressbussar är lönsamma. Totalt skickade Nettbuss Sverige nästan 51 miljoner kronor till sina ägare, de norska statsbanorna NSB.
Den upphandlade trafiken dominerar helt Nettbuss´ verksamhet i Sverige och drivs genom två dotterbolag till Nettbuss Sverige AB: Nettbuss AB och Nettbuss Stadsbussarna AB.
Nettbuss Stadsbussarna kör tätortstrafik i Gävle, Östersund, Lund och Hässleholm. Trafiken är upphandlad av länstrafiken/de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i respektive län. Nettbuss Stadsbussarna kör också flygbussar i Östersund.
Nettbuss AB kör trafik som samhället har upphandlat i södra, västra och mellersta Sverige. Båda företagen visar en stabil lönsamhet.
Stadsbussarna omsatte förra året 423,7 miljoner kronor mot 420,4 miljoner år 2016. Siffror inom parentes här nedan gäller år 2016. Rörelseresultatet landade på 11,5 miljoner kronor, bara några tusenlappar bättre än året innan. Resultatet efter finansiella poster (räntor med mera) blev 7,9 (6,3) miljoner kronor.
Men årets resultat, sista raden alltså, landade på ett minus på 387 000 kronor (-420 000).
Pengar till tågbolag
Stadsbussarna skickade nämligen iväg hela resultatet och lite till, 8,2 miljoner, som koncernbidrag till Svenska Tågkompaniet AB. Tågkompaniet kör regionaltågstrafik på flera håll i Sverige och ägs direkt av Nettbusskoncernens norska ägare, NSB, alltså det statliga norska järnvägsbolaget.
Tågkompaniets årsredovisning för 2017 finns ännu inte tillgänglig. Men i praktiken gick Stadsbussarnas vinst direkt in i NSB:s kassakista. Dit skickade också Nettbuss AB i fjol en hyfsad slant.
Nettbuss AB ökade omsättningen kraftigt förra året men rörelseresultatet ökade i betydligt blygsammare takt. Omsättningen blev 976,2 (904,5) miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 32,8 (31,4) miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster stärktes dock avsevärt genom att företagets räntekostnader var betydligt mindre än under 2016. Resultatet efter finansiella poster blev i fjol 24,8 (14,2) miljoner kronor.
Sista raden landade på –1,6 (-7,2) miljoner kronor. Nettbuss AB skickade nämligen iväg 26,4 miljoner som koncernbidrag till Tågkompaniet.
Expressbussarna körs under två varumärken (Bus4You och Nettbuss Express) i Nettbuss Travel AB. Till skillnad från Swebus, som nyligen köptes av FlixBus, har Nettbuss lyckats hålla sin expressbusstrafik lönsam. Rörelseresultatet förra året blev 14,0 (20,1) miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster i princip samma. Men även Nettbuss Travel redovisar på sista raden en förlust. I fjol på 304 000 kronor, året innan på 432 000 kronor.
I likhet med de övriga bolagen har nämligen Nettbuss Travel skickat iväg hela vinsten och lite till, 14,4 miljoner, som koncernbidrag till Tågkompaniet.
Från hela den svenska Nettbusskoncernen har Tågkompaniet i fjol tagit emot 51 miljoner kronor i koncernbidrag. I koncernen Nettbuss Sverige AB ingår också en del mindre verksamheter som inte har redovisats ovan.
Lämna ett svar